Ramboll partner till teknikplattform för smarta städer

Ramboll har inlett ett samarbete med den digitala 3D-planerings- och designplattformen VU.CITY för att hjälpa till att forma motståndskraftiga och levande städer runt om i världen.
Köpenhamn, 3 mars 2022

Världens befolkning och städer växer i en snabbare takt än någonsin tidigare. Från nu och fram till år 2050 behöver världen ha byggt lika många byggnader som hittills genom historien. Våra stadsmiljöer måste växa på ett sätt så att de kan vara mer levande, mer motståndskraftiga och mer hållbara.

– Världen måste skynda på övergången till en hållbar framtid. Vi har i vår nya strategi satt en djärv ambition att engagera all vår expertis världen över för hållbar förändring. Stadsomfattande digital tvillingteknik är ett avgörande verktyg för att stödja utvecklingen av hållbara, motståndskraftiga och levande städer och vi är glada över att samarbeta med VU.CITY som är en pionjär inom detta område, säger Michael Simmelsgaard, COO på Ramboll.

Att utveckla framtidens städer på bästa möjliga sätt kräver att rätt beslut fattas idag. VU.CITYs digitala tvillingar ger betydande insikter som kan ligga till grund för avgörande beslutsfattande. I VU.CITY-plattformen finns några av de mest exakta, storskaliga, digitala 3D-modellerna av städer i världen. Det gör det möjligt för arkitekter, stadsutvecklare, planerare och kommuner att visualisera, organisera och analysera data för att göra komplexa planeringsöverväganden mer transparenta och lättare att förstå.

VU.CITY har modellerat över tjugo städer på sin plattform. Till exempel har hela London modellerats med en noggrannhet på 15 cm, och 90 % av stadens distrikt använder plattformen.
Se en video där VU.CITY flyger genom London

Genom Rambolls miljoninvestering (Euro) i VU.CITY möjliggörs nästa utvecklingsfas, som skalar upp plattformen till nya marknader, geografier och industrier.

– Att få tillgång till Rambolls kunskap som designers, ingenjörer, arkitekter och konsulter som arbetar i städer över hela världen kommer att vara till stor nytta för VU.CITY. Vi är också glada över att ta in Rambolls egen generativa plattform för fastighetsdesign SiteSolve till VU.CITY-marknaden, vilket visar på de stora synergierna i vårt partnerskap, säger Jamie Holmes, VD på VU.CITY.

– Stärkt samarbete och samskapande i vår bransch är avgörande för att utveckla och skala innovativa lösningar som driver hållbar förändring. Tekniska konsulttjänster och gemensamma teknikplattformar ger förutsättningar för mer informerat beslutsfattande, accelererar produktiviteten, ger större värde för kunderna och bättre resultat för samhället. Vi är därför glada över att investera och slå oss samman med VU.CITY och deras befintliga aktieägare för att snabbt föra denna banbrytande fastighetsteknologi till fler kunder runt om i världen, avslutar Michael Simmelsgaard.

Om VU.CITY
VU.CITY is transforming cities through greater understanding, collaboration and trust to help you turn possibilities into realities.Test ideas instantly and visualise schemes in accurate, up-to-date context, with functionality and data that helps make better decisions, faster. VU.CITY means that architects, developers, planning consultants and local authorities share a clear path in mapping out a city’s future. Now everyone can work together to deliver the best possible city for all. Click here for more on VU.CITY and follow us on LinkedIn, Twitter and Instagram.

Ramboll joins existing shareholder Grosvenor Hill Ventures, which is the technology investment subsidiary of global real estate advisory firm Savills, and GIA Surveyors to support VU.CITY’s journey to become a global cross-market platform.

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Tegin
maria.tegin@ramboll.se

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsutvecklare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.

Ramboll har 16.000 experter i 35 länder, 1.900 av dessa arbetar i Sverige.

ramboll.se