Ramböll representerar Sverige på ungdomskonferens i Frankrike

Stina Dahlberg, geotekniker på Ramböll, kommer som en av två utvalda kandidater att representera Sverige vid konferensen international Young Geotechnical Engineer’s Conference, iYGEC, för unga ingenjörer i Paris.

Svenska Geotekniska Föreningen nominerar varje år två svenska representanter att åka till det internationella ingenjörsmötet International Society for Soil Mechanics and Geotechnical Engineerings dotterkonferens iYGEC, en mötesplats för unga och nyutexaminerade ingenjörer och naturvetare i början av karriären. Övriga representanter utses av respektive lands geotekniska förening.

– Det känns väldigt spännande att få åka till konferensen, berättar Stina Dahlberg. Att vara en av de två svenska representanterna är otroligt ärofyllt.

Stinas ämne under konferensen är Bärförmågetillväxt i pålad friktionsjord, vilket även är namnet på det examensarbete hon avslutade sina studier vid KTH med under hösten 2012. Att bärförmågan i pålad friktionsjord ökar med tiden är känt, men mekanismen bakom fenomenet är ännu inte helt utrett. I sitt examensarbete jämförde hon olika svenska projekt och undersökte provpålars bärförmågetillväxt med tiden.

– Vid dimensionering av pålar tas idag vanligtvis inte någon hänsyn till fenomenet, vilket i flera fall leder till en högre kostnad med både fler och grövre pålar än nödvändigt. En intressant slutsats jag kom fram till i mitt exjobb var bland annat att installationsordningen av pålarna kan påverka bärförmågetillväxtens utveckling, säger Stina.

iYGEC hålls i Paris den 31 augusti till 1 september på Ecole des Ponts ParisTech. Läs mer om konferensen här.

Stina Dahlberg, geotekniker, Ramböll
E-post: stina.dahlberg@ramboll.se