Ramböll står för Sveriges första BREEAM-certifiering av hotellbyggnad

Om- och tillbyggnaden av hotell Gothia Towers i Göteborg, eller Triple Tower-projektet som det också kallas, nådde nyligen nivån very good i miljöcertifieringssystemet BREEAM. Detta är Sveriges första BREEAM-certifiering av ett hotell. Det blir dessutom Europas största hotellbyggnad att certifieras med very good.

Ramböll har samordnat och fungerat som BREEAM Assessor i certifieringen av Triple Tower. Vi har även hanterat byggledning och ekonomikontroll i projektet. Svenska Mässan som äger och förvaltar byggnaden arbetar enligt ett brett hållbarhetsprogram för den operativa verksamheten och utvecklingen av hotellfastigheten.

– En framgångsfaktor för certifieringsarbetet har varit det goda samarbetet med PEAB:s miljösamordnare och stödet från Svenska Mässan. Vi har haft ett mycket bra samarbete under de nästan fem år som projektet pågått, säger David Lindgren, projektledare och BREEAM Assessor på Ramböll.

– BREEAM-certifieringen är ett led i Svenska Mässans vision om att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Genom att välja oss försäkrar sig våra besökare och kunder om att deras vistelse, event, kongress eller konferens lever upp till deras egna hållbarhetskrav och att vi tar vårt ansvar, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef för Svenska Mässan där Gothia Towers ingår.

OM BREEAM
BREEAM (BRE Environmental Assessment Method) är det mest använda miljöcertifieringssystemet i världen.

De områden som bedöms inom BREEAM-kriterierna är bland annat energianvändning, val av energikällor, resurseffektiva byggmaterial, transporter till och från byggnaden, entreprenörens miljöpåverkan under byggskedet och inomhusmiljö. För att skapa en bra inomhusmiljö bedöms bland annat ljusmiljö, termiskt klimat, att det finns brukarstyrning, användning av byggmaterial med små emissioner, luftkvalitet och akustik.

Läs mer om vårt arbete med Triple Tower här.

Taggar: