Ramböll stärker positionen i Storbritannien genom förvärv av Gifford

Ramböll Gruppen har köpt det ledande brittiska teknikkonsultföretaget Gifford. Företaget kommer att ansluta till Ramböll UK Ltd för att skapa ett av Storbritanniens starkaste och bredaste teknik- och konsultföretag med närmare 1 000 anställda.

Köpet är en del av Ramböll Gruppens strategi för tillväxt och stärker kompetensen hos vår brittiska verksamhet som nu får ett komplett tjänsteutbud. Utöver nio kontor i Storbritannien har Gifford även kontor i Gibraltar, Cypern, Abu Dhabi, Dubai och New Delhi.

"Med detta avtal breddar vi vår portfölj i Storbritannien och stärker vår position på den brittiska marknaden. Samtidigt stärker vi vår position på den internationella marknaden”, säger Rambölls koncernchef Flemming Bligaard Pedersen.

Ramboll UKs VD Charles McBeath tillägger: "Om vi fått önska oss den optimala lösningen så hade det inte kunna passa bättre än denna kombination. Samverkansmöjligheterna mellan dessa organisationer är otroligt positiv - kundbas, medarbetare, kompetenser, discipliner, metoder och expertis kompletterar alla varandra. Även när det gäller kontorens placering runt om i Storbritannien är balansen riktigt bra."

Giffords ordförande Gordon Clark håller med: "Den passion och drivkraft för hög kvalitet och den informella vårdande kulturen är liknande i båda organisationerna." Giffords strävan att utveckla en stark internationell plattform och utveckla nya globala marknader realiseras nu genom avtalet.

Tillkännagivandet kommer kort efter Ramböll Gruppen årsresultat som visar en 40 procentig ökning av nettovinsten baserat på en rekordhög inkomstnivå på 815 miljoner Euro.

Taggar: