Ramböll tar hem Europas mest ambitiösa luftfartsprojekt

Det blir teknikkonsultbolaget Ramböll som ansvarar för projekteringen av den genomgripande moderniseringen av Pulkovo Airport i Sankt Petersburg. Projektet, med ett totalt värde på över  1 miljard euro, är omfattande och placerar Ramböll bland de allra främsta teknikkonsulterna i världen.

Kontraktet upphandlades av staden Sankt Petersburg och gäller för koncession, modernisering och drift av Pulkovo. Northern Capital Gateway vann koncessionen, som räknas till ett av de allra största PPP-projekten i Ryssland.

Pulkovo Airport ligger 20 kilometer söder om Sankt Petersburg och är idag Rysslands fjärde största flygplats, med två banor, en inrikes- och en utrikesterminal. När moderniseringen av Pulkovo är klar år 2013 kommer flygplatsen att ha kapacitet för 17 miljoner passagerare per år. Till dess ska en ny terminalbyggnad och brygga konstrueras tillsammans med nya anläggningar såsom hotell, affärscentra och kontor. Även infrastrukturen kommer att få en omfattande renovering. Inledningsvis ansvarar Ramböll för projektets första utformningsfas, som inkluderar utvecklingen av landningsområdet, en ny passagerarterminal samt nya hotell- och konferensanläggningar.

– Pulkovo Airport är idag Europas mest ambitiösa luftfartsprojekt och kommer att engagera omkring 200 medarbetare från Rambölls olika affärsområden. Det blir ett samarbete mellan våra kontor i Sverige, Danmark, Ryssland och Storbritannien. Att Ramböll vann kontraktet bekräftar vår gedigna kunskap inom luftfart och koncernens förmåga att framgångsrikt konkurrerar om projekt i den här digniteten, säger Bent Johannesson, VD Ramböll Sverige.

Ramböll har bland annat erfarenhet från konstruktion och renovering av terminaler på flygplatser som Heathrow, Luton och Gatwick, liksom från nordiska uppdrag där väderkänslig programplanering är av största vikt.

– Ramböll Sverige har fått en betydande del av uppdraget, berättar Bogdan Micu, enhetschef för Industri & Anläggning på Ramböll Sverige. Vi ansvarar för projekteringsledningen av samtliga delar av projektet, liksom delar av installations- och byggprojekteringen samt trafikplaneringen. Det är ett mycket omfattande konstruktionsuppdrag och vi arbetar just nu för fullt med resursplaneringen.

Kontaktuppgifter:

Bogdan Micu, Enhetschef Industri & Anläggning Ramböll