Ramböll utför installation för forskning i världsklass

Rambölls arbete med färdigställandet av den tredje och sista byggnaden vid Karolinska Institutet Science Park, KISP, är i full gång. Byggnaden har skräddarsytts för verksamheter inom biomedicinsk forskning i världsklass. SciLifeLab är en av verksamheterna i de nya lokalerna.

Lokalerna i hus Gamma vid Karolinska Institutet Science Park i Solna i Stockholm är framtagna för att på kort tid möjliggöra verksamhetsanpassningar utan att medföra inverkan på omkringliggande lokaler och verksamheter. På uppdrag av Akademiska Hus projekterar Ramböll installationer av kanalisation, kraft, belysning, allmän tele, brandlarm och kommunikationssystem i anläggningen. Inflyttning beräknas ske sommaren 2013.

Höga krav ställs på utformningen för att flera olika forskningsverksamheter ska kunna bedrivas på samma våningsplan. Parametrar som tillgänglighet, säkerhet, utrymningsvägar, ljud- och vibrationsisolering, för att nämna några, är avgörande för att forskning ska kunna bedrivas.

SciLifeLab är en satsning mellan KTH, Stockholms Universitet och Karolinska Institutet och bedriver forskning inom biomedicin. Sedan 2010 har verksamheten sina lokaler i KISP och kommer också att vara verksam i hus Gamma.

– Idén bakom SciLifeLab är att bygga en teknisk infrastruktur inom biomedicinsk forskning. Våra instrument ställer höga krav på lokalerna. Vissa instrument alstrar mycket värme och då gäller det att ventilation och elektricitet klarar det. I Gamma har vi de moderna lablokaler vi behöver. Dessutom sätter vi ett stort värde i att kunna samla den kunskap vi har genom de olika universiteten till ett och samma område. I och med hus Gamma har vi möjlighet att expandera verksamheten och samtidigt sitta kvar i samma område, säger Fredrik Sterky vid SciLifeLab.

Gedigen erfarenhet ger nya möjligheter

Rambölls breda erfarenhet inom installationsarbeten har lett till det storskaliga projektet med hus Gamma. Projektledaren Margareta Lindblom arbetar på företaget CondoConsult och betonar vikten av att arbeta med väletablerade partners.

– Vi har haft ett väldigt gott samarbete. Ramböll är tekniskt kunniga och har hela tiden haft framförhållning i projektet och varit väldigt noggranna och försett oss med bra handlingar, säger Margareta Lindblom.

Projektet har även rönt ett stort intresse i media. Såväl branschmagasin som dagspress och internationellt välrenommerade forskningstidsskrifter har uppmärksammat arbetet.