Ramböll utvärderar Idrottslyftet

Ramböll har fått i uppdrag av Riksidrottsförbundet att utvärdera två insatsområden inom Idrottslyftet. Uppdraget pågår från mars 2010 till hösten 2011 och syftar till att beskriva, värdera och förklara resultat och effekter inom Idrottslyftets arbete med tillgänglighetsaspekten och skolsamverkan.

För mer information, se Riksidrottsförbundets hemsida:

Ramböll Management Consulting AB är ett konsultföretag som arbetar med välfärds-, näringslivs- och organisationsutveckling inom offentlig sektor. Vi genomför varje år ett stort antal utredningar och utvärderingar samt agerar processtöd i offentliga organisationer. Bland våra kunder finns en rad kommuner och regionförbund, myndigheter, departement samt fackliga och ideella organisationer.

www.ramboll-management.se

Idrottslyftet, som startade 1 juli 2007, är en satsning på svensk barn- och ungdomsidrott. Det övergripande syftet med satsningen är att få barn och ungdomar att börja idrotta, men även att få fler att idrotta längre upp i åldrarna.

Regeringen har investerat 500 miljoner kronor per år på satsningar för idrottens barn- och ungdomsverksamhet och ambitionen är att idrottslyftet ska pågå fram till 30 juni 2011.  Det är Riksidrottsförbundet (RF) som har det övergripande ansvaret för Idrottslyftet och arbetet ska utgå från ett jämställd- och jämlikhetsperspektiv.

Rambölls uppdrag för Riksidrottförbundet går ut på att utvärderai vilken mån och varför Idrottslyftet har bidragit till att fler barn och ungdomar börjar och fortsätter att idrotta. Ramböll kommer bland annat titta på vad resultatet och effekterna blivit av de medel som avsatts för tillgänglighetsaspekten och skolsamverkan.