Ramböll växer i Kristianstad och blir störst på marknaden

Ramböll i Kristianstad växer och förstärker med ny kompetens inom bygg- och elteknik och kan nu erbjuda helhetsåtaganden på lokal nivå. Med fördubblat antal medarbetare blir Ramböll den största aktören inom samhällsbyggnad i Kristianstad.

Under hösten dubblas antalet medarbetare på Rambölls kontor på Västra Storgatan i Kristianstad när man stärker upp med mer kompetens inom bygg- och elteknik. Med totalt 30 medarbetare, varav ungefär hälften inom byggteknik respektive VVS- och elteknik, blir man nu störst inom samhällsbyggnad på den lokala marknaden.

Sedan många år har Ramböll haft ett starkt lokalt team inom VVS, energiteknik och samhällsbyggnad som nu kompletteras med en byggavdelning. Ny chef på bygg blir Agneta Olsson. Hon kommer närmast från COWI i Kristianstad, tidigare Flygfältsbyrån, där hon arbetat sedan 1988. Hon har drivit och deltagit i olika typer av uppdrag både inom privat och offentlig sektor. Det har varit projekt inom sjukhus, skolor, äldreboende, butiker, bostäder och olika typer av industri.

– Jag ser fram emot att få vara med att utveckla verksamheten här i Kristianstad. Vi blir tillsammans med de övriga medarbetarna på installation en stark enhet där vi kan erbjuda kunden en komplett teknikorganisation i alla typer av projekt, säger Agneta Olsson, ny enhetschef på Ramböll i Kristianstad.

– Det är roligt och utvecklande att vi nu kan samla kompetens inom både bygg, mark, järnväg, energi, el och VVS i Kristianstad under samma tak. Det innebär att vi lokalt kan erbjuda kunden helhetsåtaganden, säger Börje Eriksson, divisionschef för Buildings på Ramböll.

Några av de projekt som Ramböll arbetat med tidigare i Kristianstad är VS-projektering av Galleria Boulevard och Centrala reningsverket, VVS- och elprojektering vid Östra kommunhuset samt energiberäkning, VVS- och el-projektering vid Hälsoträdgården.

Rambölls kontor i Kristianstad är ett av företagets 30-tal kontor i Sverige, från Kiruna i norr till Malmö i söder. I Sverige har Ramböll totalt 1 500 medarbetare som arbetar med ingenjörsteknik, design och management consulting inom byggnader, transport, miljö, vatten, energi och management consulting.

För mer info, vänligen kontakta:
Börje Eriksson, Divisionschef för Buildings på Ramböll,
010-615 15 13, borje.eriksson@ramboll.se