Ramböll vinner ännu ett omfattande VA-processuppdrag

Avloppsreningsverket Himmerfjärdsverket på Södertörn i Botkyrka kommun ska genomgå en omfattande ombyggnad för att minska belastningen till Östersjön. Syvab, som äger och driver Himmerfjärdsverket, har utsett Ramböll till huvudkonsult och samarbetspartner för genomförandet av ett av de viktigaste och mest omfattande vattenmiljöprojekten i landet. Totalt beräknas investeringen till ca en miljard kronor och ska ge resultat i Syvabs vision om ett renare hav till 2021.

Nästan 40 år har gått sedan Himmerfjärdsverket togs i drift. Anläggningen har genom åren kontinuerligt utvecklats med ny teknik för att rena avloppsvattnet för att det därefter kunna släppas ut i Östersjön. Kraven på rening har efter hand ökat och nu är det dags att rusta för framtiden. Därför kommer Himmerfjärdsverket att genomgå en omfattande ombyggnad och införa en mycket avancerad reningsteknik som kommer att ytterligare minska utsläppen av näringsämnen till havet. Himmerfjärdsverket kommer även att vara förberedd för framtida utökade krav på rening, av bland annat läkemedelsrester.

– Vi kommer att få betydligt tuffare krav i de nya utsläppsvillkoren, vilket innebär att anläggningen måste byggas om och reningsprocessen utvecklas, berättar Carl-Olof Zetterman, VD för Syvab. Den nya anläggningen ska vara robust och flexibel för att möta framtida reningskrav. Samtidigt ligger en utmaning i att minska energi- och kemikalieförbrukningen jämfört med dagens anläggning. Vi ser att Ramböll har den expertis som vi behöver för att utveckla Himmerfjärdsverket inför kommande utmaningar.

Som huvudkonsult är Ramböll delaktig genom hela projektet tills ombyggnaden av reningsverket står klar. Projektet innefattar en fördjupad förstudie av alternativa processlösningar, projektering och medverkan under hela genomförandefasen.

– Att vara med och utveckla Himmerfjärdsverket är ett otroligt spännande uppdrag som ställer höga krav på bred tekniskt kompetens och erfarenhet, säger Anette Seger, Affärsområdeschef VA-process, Ramböll. Både vi och våra kunder ser att nyckeln till framgång i projekt av den här storleken är att man som konsultgrupp kan erbjuda medverkan från ett tidigt idéstadium till att genomföra komplexa ombyggnadsprojekt, vidare som processtöd vid driftsättning samt sedan agera bollplank vid process- och underhållsfrågor.

Om Syvab

Syvab är ett kommunalt aktiebolag som ägs av kommunerna Botkyrka, Nykvarn och Salem samt av Stockholm Vatten VA AB och Telge i Södertälje AB. Syvab driver avloppsreningsanläggningen Himmerfjärdsverket som ligger ute i Grödinge 2,5 mil söder om Tumba. Himmerfjärdsverkets uppgift är att ta emot och rena avloppsvattnet från ägarkommunerna för att sedan släppa ut det i Himmerfjärden. Himmerfjärdsverket tar emot drygt 110 000 m3 avloppsvatten per dygn. Himmerfjärdsverket producerar även cirka 2,5 miljoner Nm3 fordonsgas per år samt biomull.

Läs mer om Syvabs ombyggnation här.

Om Ramböll

Ramböll är Nordens ledande samhällsbyggare inom teknik, design och management consulting och grundades i Danmark 1945. Vi är närmare 10 000 medarbetare och har en stark närvaro i Nordeuropa, Indien och Mellanöstern. Med nära 200 kontor i 19 länder kombinerar vi rikstäckande kännedom med global kunskap. Vi brinner för inspirerande och nytänkande lösningar som kommer kunder, slutanvändare och samhälle till nytta. Ramböll verkar inom byggnader, transport, miljö, energi, olja & gas och management consulting. www.ramboll.se

Läs mer om Rambölls arbete inom VA här.

Anette Seger, Affärsområdeschef VA-Process, Ramböll
E-post: anette.seger@ramboll.se