Ramböll vinner ECCS Steel Design Award 2011

Den sedan tidigare prisade Skivfilteranläggningen vid Ryaverket i Göteborg har vunnit det internationella ECCS European Steel Design Award 2011. Priset delades ut vid en ceremoni i Potsdam den 22 september.

European Steel Design Award delas ut vart annat år av den Europeiska stålbyggnadsorganisationen ECCS där Stålbyggnadsinstitutet, SBI, är den svenska representanten. Priset består av en bronsstaty som tilldelades byggherren Gryaab AB, arkitekten KUB Arkitekter, stålkonstruktören Ramböll Sverige och stålentreprenören Stålab.

Juryn ansåg att det svenska bidraget visade på hur man på ett elegant sätt med stålets hjälp kan skapa skönhet i något som normalt betraktas som en ganska ”smutsig” verksamhet.  Ordföranden i ECCS beskrev byggnaden som ”poetic, modern and aesthetical.”

Ryaverket var ett av femton projekt runt om i Europa som belönades för att de visar upp en enastående god arkitektur i stål. Bland projekten finns bland annat Holmenkollens hoppbacke i Oslo, Kristallen i Köpenhamn, Aviva Stadion i Dublin och Otopeni Airport i Bukarest. Här (www.steelconstruct.com) finns bilder och information angående samtliga belönade projekt.

Fredrik Einarsson, avdelningschef för byggteknik på Ramböll i Göteborg, har arbetat med anläggningen och var tillsammans med konstruktören Falk Lehwald på plats för att ta emot priset.

− Det är ett väldigt ett speciellt projekt, berättar Einarsson. Arkitekterna hade ett tydligt mål att designa en byggnad med fokus på arbetsmiljön. De välvda taken och glasfasaderna skapar en otrolig känsla i byggnaden och när man kliver in är det nästan som att komma in i en kyrka.

−Eftersom anläggningen ligger vid Rya skogs naturreservat har vi skapat en genomsiktlig byggnad där glasfasaderna gör att skogen hela tiden är synlig, förklarar Einarsson. För att göra det möjligt placerade vi el- och fläktrum på det översta planet och hängde ut dem i ett stålfackverk för att inte kompromissa med designen.

Skivfilteranläggningen tilldelades tidigare i år Stålbyggnadspriset för bästa svenska stålbyggnadsprojekt, vilket kommer att uppmärksammas på Stålbyggnadsdagen den 20 oktober i Stockholm där Fredrik kommer att presentera projektet. Anläggningen förärades även med Kasper Sahlin-priset 2010 för dess unika utformning och konstruktion.