Ramboll vinner folkets pris i internationell tävling

Rambolls svenska verksamhet har vunnit den ärofyllda titeln Peoples award i Lovie awards, en europeisk tävling för digital kommunikation. Priset ges till Ramboll för Happy Commuter, en webbaserad lösning för att hitta den cykelväg som har renast luft. Happy Commuter och Ramboll fick även silver i kategorin Apps, Mobile & Voice.

-    Innovation och värde för invånarna är våra huvudfokus. Med detta pris har vi fått besked om att vi är på rätt spår, det som är viktigt för oss som företag lyser även igenom i vår kommunikation. Det känns riktigt bra, säger Niklas Sörensen, vd för Ramboll Sverige.

Priset delades ut den 19 november på den i år digitala tillställningen av Lovie Awards tillsammans med priser till andra engagerande och relevanta kommunikationsinitiativ. 1.000 bidrag från ett 30-tal länder deltog i tävlingen. 54.000 personer röstade på bidragen och utsåg Lovies people’s award.

-    Av alla priser måste jag säga att Peoples award är det finaste vi kan vinna. Att vår kommunikation känns i hjärtat hos mottagarna är det bästa betyget vi kan få. I dag är vi tacksamma och glada, jag vill lyfta vårt fantastiska kommunikations dream team som har gjort detta möjligt, säger Linus Almqvist, kommunikationschef på Ramboll i Sverige.

Linus Almqvist deltog under prisutdelningen med ett sju ord långt tacktal: ”Data is useless - unless it helps people”

Lovies Awards peoples award

Presskontakt: Boel Bengtsson, PR-ansvarig

+46 76 125 72 87, boel.bengtsson@ramboll.se

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsutvecklare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.

Ramboll har 16.500 experter i 35 länder, 2.000 av dessa arbetar i Sverige.

ramboll.se

Om Happy Commuter
Luften du andas har stor betydelse för din fysiska hälsa och ditt psykiska välmående. Men mikroskopiska partiklar går inte att se med blotta ögat. Happy Commuter gör det osynliga, synligt och visar de renaste luftvägarna där du bor utifrån regional luftkvalitetsdata i realtid. Allt du behöver göra är att skriva in var du är och vart du ska. Varje dag löser vi tekniska utmaningar för att göra livet bättre för människor och natur.

Happy Commuter är framtaget i samarbete med Garbergs.

se.ramboll.com/luft/happycommuter

Om Lovie Awards
The Lovie Awards är internationella Webby Awards internationella syster och hölls i år för tionde gången. Lovie Awards mission är att uppmärksamma unik europeisk onlinekommunikation på ländernas egna språk. Bidrag från fler än 30 länder utförda på sju olika språk tävlar i sex kategorier: webbplatser, video, reklam, appar, mobil & röst, poddcaster och sociala medier.

lovieawards.eu/