Ramböll vinner stort fjärrkyleprojekt i Mecka

Ramböll har vunnit ett uppdrag på ett av världens största projekt inom fjärrkyla. Projektet äger rum i Mecka i Saudiarabien och ska underlätta pilgrimernas resa under den muslimska pilgrimsfärden Hajj.

Projektet blir ett av världens största i sitt slag och gör därmed Ramböll till en av de stora aktörerna i den globala fjärrkyleindustrin.

Under de senaste åtta åren har 3 600 förfallna byggnader rivits i Mecka för att göra plats för
en ny central väg för fotgängare. The King Abdul Aziz Road Project är 3,65 km lång, 320 meter bred i genomsnitt och stäcker sig från stadens utkant fram till den heliga moskén.

Projektet omfattar uppförande av två vägar, en tunnelbanelinje, en stor moské och över 200 byggnader med plats för mer än 100 000 människor. Ramböll är teknisk konsult för
fjärrkylerojektet och kommer leverera konceptuell design, krav för arbetsgivare och
assistans vid förhandlingar.

− Det här är ett otroligt spännande projekt. Det kommer krävas 150 MW för att
producera 500 MW kylning, vilket har en väsentlig påverkan på elnätet. I den första fasen kommer vi utforma konceptet och ange typ och antal av fjärrkylecentraler och rörsystem samt hur de ska anslutas till byggnader. I den andra fasen ska vi hjälpa kunden med utbud och val av entreprenör, säger Jens Ole Hansen som är ansvarig för Rambölls avdelning för internationell
fjärrkyla.

Den totala konstruktionen omfattar ett område på 6,3 miljoner m2 och projektets tidsram stäcker
sig över cirka tio år. Kunden är Umm Al Qura for Development & Construction Company.