Ramböllkoncernen redovisar starkt halvårsbokslut trots det globala ekonomiska läget.

Ramböllkoncernen levererar ett starkt ekonomiskt resultat för det första halvåret 2009. Resultatet speglar att företaget framgångsrikt anpassar sig till det tuffa globala marknadsläget.

Ramböllkoncernens totala orderstock ligger på samma nivå som vid halvårsskiftet 2008. Samtidigt är koncernen i stort sett skuldfri och har ett beviljat låneutrymme på 1 miljard DKK. Detta gör att företagen inom Ramböllkoncernen står väl rustade för att möta den globala marknadssituationen och för att fullfölja fastlagd tillväxtstrategi.

Justerat för valutakurseffekter ökade koncernens omsättning med 4 procent till 2.830 MDKK. Ökningen förklaras till lika delar av organisk tillväxt och av förvärv. Den organiska tillväxten var hänförlig till Danmark, Norge, Sverige och Finland samt inom Telecom i Indien. Tillväxten som skett genom förvärv hänförs till förra årets förvärv av Ramboll IMI i Indien och mindre förvärv i Norge och Sverige. Ökningen av rapporteringsvalutan DKK jämfört med GBP, SEK och NOK har påverkat omsättningen negativt med 5 procent. Rörelseresultatet före goodwillavskrivningar (EBITA) uppgick till 176 MDKK och EBITA. Resultat före skatt uppgick till 122 MDKK.

Mer information och siffror finns i bifogad bilaga.

Frågor besvaras av:

Flemming Bligaard Pedersen
Group Chief Executive Officer
fbp@ramboll.com

Yvonne Ronnerfors
Kommunikationschef Ramböll
yvonne.ronnerfors@ramboll.se

Ramböll är ett ledande teknikkonsultbolag som erbjuder helhetslösningar inom byggande, infrastruktur, industri, energi, vatten och miljö, telekommunikation, management, projektledning och IT. Ramböll Sverige är en del av Ramböllkoncernen som har mer än 8 000 medarbetare på ca 200 kontor världen över. Mer om Ramböll på www.ramboll.se