ShapeRunner 2.0 når ännu fler löpare i Sverige

ShapeRunner, löpträningsappen designad av Rambolls ingenjörer når nu ännu fler löpare i Sverige. I dag har appen 28 000 användare. Den utvecklade versionen som släpps den 15 maj utökas med åtta nya löprundor och fem nya städer.

- Vi har lyssnat på de som använder appen och läst varenda kommentar i alla kanaler. Den absolut vanligaste feedbacken var att användarna ville ha med fler städer och rundor, vilket vi tycker är superkul! Vi vill skapa ett nytt sätt att tillföra glädje till träningen där ShapeRunner både kan inspirera till att springa Ramboll Stockholm halvmaraton och göra vardagsträningen roligare, säger Carmen Wargborn ansvarig för sponsring på Ramboll.

Carmen Wargborn springer Ankan

När ShapeRunner lanserades 2018 klättrade appen snabbt till topplistan bland träningsappar på App Store. Appen bygger på ”Figure running”, ett internationellt fenomen som går ut på att löpare med hjälp av mobilens GPS springer rundor som bildar figurer. Med ShapeRunner vill Ramboll ta figure running till nästa nivå och erbjuda roliga löprundor över hela landet. Som en uppladdning inför Ramboll Stockholm halvmaraton i september kommer appen att bli tillgänglig på fler orter.

I ShapeRunner finns färdiga löprundor i form av figurer, till exempel en sparkcykel, en blåval och en nyckel. Löprundorna genomförs med röstanvisningar och tidtagning och figurerna är enkla att dela i sociala medier. De städer som nu får nya löprundor är Kristianstad, Lycksele, Kiruna, Luleå, Västerås, Uppsala, Göteborg och Stockholm.

- Som samhällsrådgivare kan vi skapa riktigt och långsiktigt värde för invånarna, i det här fallet Sveriges fyra miljoner löpare. Vi kombinerar kreativitet och kunskap för att skapa mer glädje i löpningen och få fler att motionera, säger Carmen Wargborn som själv har som mål att springa alla löprundorna i ShapeRunner under 2019.

- Hittills har jag bockat av 6 av de 21 rundor som nu finns i appen. Jag ser extra mycket fram emot att springa Dinosaurien förbi vårt kontor på Södermalm i Stockholm. Spårhunden i Luleå och C4-rundan i Kristianstad står också högt på min önskelista, säger hon.

Carmen Wargborn sponsringsansvarig Ramboll Sverige
Carmen Wargborn, ansvarig för sponsring på Ramboll

Ramboll Stockholm halvmarathon går av stapeln den 7 september. Över 15 000 entusiastiska löpare från över 80 länder står då uppställda på startlinjen mitt i Stockholms innerstad. Alla användare av ShapeRunner får 10 procents rabatt på startavgiften till nästkommande Ramboll Stockholm halvmarathon.

Om ShapeRunner

• Löprundorna i ShapeRunner har designats av Rambolls ingenjörer och är den första svenska appen för figure running.
  • ShapeRunner finns att ladda ner kostnadsfritt i App Store och Google Play.
  • Appen har nu 21 löprundor i 15 städer; Stockholm Göteborg, Karlstad, Malmö, Eskilstuna, Visby, Nyköping, Umeå, Uppsala, Varberg, Kiruna, Lycksele, Luleå, Västerås och Kristianstad.

Läs mer om appen, banorna och ladda ner

Snigeln VästeråsDinosaurien StockholmStickproppen Lycksele

Presskontakt: Boel Bengtsson, PR-ansvarig

+46 76 125 72 87, boel.bengtsson@ramboll.se

Om Ramboll

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsrådgivare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.

Ramboll har 15.000 experter i 35 länder, 2.000 av dessa arbetar i Sverige.

ramboll.se

Citat

Vi har lyssnat på de som använder appen och läst varenda kommentar i alla kanaler. Den absolut vanligaste feedbacken var att användarna ville ha med fler städer och rundor, vilket vi tycker är superkul! Vi vill skapa ett nytt sätt att tillföra glädje till träningen där ShapeRunner både kan inspirera till att springa Ramboll Stockholm halvmaraton och göra vardagsträningen roligare.
Carmen Wargborn ansvarig för sponsring på Ramboll