Stolt vinnare av två ASLA Awards

Ramböll har hedrats med två Professional Awards från The American Society of Landscape Architects (ASLA) för visionära landskaps- och klimatanpassningsprojekt i Singapore och Köpenhamn.

Vid en stor ceremoni på ASLA-konferensen i New Orleans på måndagen fick Ramböll och Ramböll Studio Dreiseitl ta emot två ASLA Professional Awards. En "Honor Award" för projektet Bishan Ang-Mo Kio Park i Singapore och en "Award of Excellence" för konkretiseringen av Köpenhamns plan för att hantera skyfall.

Ramböll valdes ut som vinnare bland 456 andra globala projekt i flera kategorier. Att vinna en ASLA Award anses som ett stort internationellt erkännande.

– Att få ta emot två ASLA Awards för Köpenhamns- och Bishan Ang-Mo Kio Park-projekten är en bekräftelse på att vi kan hjälpa våra kunder med holistiska projekt som kombinerar landskapsarkitektur och stadsplanering med en stark teknisk kompetens inom vatten. Det är en stor ära och jag är stolt över att våra engagerade projektteam får denna uppskattning, säger Hanne Christensen, Managing Director för Ramboll Water.

Adresserar behov och höjer livskvaliteten
I de officiella motiveringarna belyser ASLA de holistiska och hållbara aspekterna av de två Ramböllprojekten.

Bishan-Ang Mo Kio Park-projektet i Singapore är enligt priskommittéen "en ny modell för tropisk urban hydrologi med landskapsinfrastruktur som instrument för att kunna ta itu med Singapores behov av oberoende vattenförsörjning och översvämningshantering. Projektet skapar samtidigt tillgång till blomstrande ekologiska vattendrag i en tätbebyggd stad.”

Köpenhamnsprojektet kallas för "en flexibel och universellt anpassningsbar modell för att mildra extrema översvämningar och effekter av skyfall genom blågröna lösningar som integrerar stadsplanering, trafik och hydraulisk analys med sunda investeringsstrategier för att förbättra livskvaliteten i städerna.

Ramböll får utmärkelsen för Köpenhamnsprojektet tillsammans med Köpenhamns stad, Köpenhamns Energi (HOFOR), Frederiksbergs kommun och det lokala elbolaget Frederiksberg Forsyning A/S.

Här kan du läsa mer om utmärkelserna och motiveringarna för de prisbelönta projekten. Läs mer om ASLA här.

Hanne Christensen, Managing Director, Ramboll Water
+45 5161 8436, hnc@ramboll.com

Christian Nyerup Nielsen, Global Service Line Leader, Climate Adaptation and Flood Risk Management
+45 5161 6277, cnn@ramboll.dk