Två 100-wattare till Rambolls kommunikation

Under onsdagen vann Ramboll två förstapriser i årets digitala utdelning av 100-wattaren, Sveriges Annonsörers tävling för marknadskommunikation som ger effekt. Kampanjen Happy Commuter vann 100-wattare i kategorierna företag och employer branding och 50 watt, dvs en tredjeplats i kategorin framsiktigt. Ramboll var även nominerade för konceptet Engineering for life i kategorin långsiktigt.

Happy Commuter

- Att vår kommunikation uppmärksammas i Sveriges tyngsta tävling för effektiv kommunikation är ett kvitto på att det lönar sig att utmana och våga testa nya grepp för att bryta igenom. Vi kombinerar det värde våra 2100 ingenjörer, landskapsarkitekter och managementkonsulter levererar med kreativitet och innovation och vill med vår kommunikation och marknadsföring väcka känslor, säger Linus Almqvist, kommunikationschef på Ramboll.

Ramboll är sedan fyra år på en utvecklingsresa där även kommunikationen har tagit nya former.  Företaget ägnar sig åt samhällsutveckling, att skapa nytta och värde för invånarna och samhället i stort. Det vill de ta fasta på i all kommunikation.

Konceptet Engineering for life innebär att tekniken är meningslös om den inte skapar nytta för människa, samhälle och natur. Ramboll grundades genom en vilja att bidra till att bygga upp samhället efter andra världskriget och det värdeskapandet löper fortfarande som en röd tråd genom företaget och genomsyrar all kommunikation.

Happy Commuter är en digital tjänst som guidar människor till den renaste luftvägen mellan hemmet och jobbet. Med hjälp av befintliga data om luftkvalitet kan vi välja bättre vägar när vi tar oss fram, framförallt med cykel. Det ger ökad kunskap om luftkvaliteten där vi rör oss. Genom att välja alternativa vägar till jobbet kan vi öka välbefinnandet.

- Nu firar vi i kommunikationsgänget och alla andra medarbetare på Ramboll i Sverige tillsammans med vännerna på Garbergs att vi utmanar med Sveriges mest effektiva och kreativa marknadskommunikation. Vårt recept är ett insiktsdrivet arbetssätt i kombination med kreativa initiativ, avslutar Linus Almqvist.

Linus Almqvist kommunikationschef p Ramboll

Juryns motivering i kategorin Företag

Att säga att en produkt eller tjänst är typiskt framtagen av ingenjörer förknippas ofta med att den möjligen är praktisk och smart men nästan garanterat tråkig. Ibland bevisas dock motsatsen, som här. Juryn applåderar och lyfter på hatten åt såväl idé som utförande och resultat. Så bra att effekten stänker långt utanför målgrupperna. Bravo!

Juryns motivering i kategorin Employer Branding

Det är ingen hemlighet att konkurrensen om arbetskraft i vissa yrkeskategorier är stenhård och att det krävs något extra för att bli en attraktiv arbetsgivare. Och här är något så alldeles extra. Rent av så extra att juryn förstår de fantastiska effekterna i såväl jobbansökningar som varumärkeskännedom. Vi lyfter på hatten och skolar om oss till ingenjörer.

Presskontakt: Boel Bengtsson, PR-ansvarig

+46 76 125 72 87, boel.bengtsson@ramboll.se

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsutvecklare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.

Ramboll har 16.500 experter i 35 länder, 2.000 av dessa arbetar i Sverige.

ramboll.se