Uppsala växer med spektakulär arkitektur

Uppsala växer. Med ett omtalat konserthus och en ny modern centralstation håller staden, som tidigare mest var känd för sina äldre hus, att nu även bli omtalad för sin moderna arkitektur. Ramböll har en aktiv roll i flera av de nya projekten. När Skanska Nya Hem nu bygger modernt designade fastigheter vid järnvägsstationen i östra delen av staden ansvarar Ramböll för konstruktion samt värme och sanitet.

Det nya området är ett led i Uppsalas ambition att skapa fler centrala bostäder. Målet är att stärka handelns kundunderlag och skapa en trygg och levande stadskärna. De nya bostadshusen, designade av de välkända danska arkitekterna Svendborgs och svenska White, kommer att vara mycket centralt belägna och vissa lägenheter får en spektakulär utsikt över Uppsala slott.

Ramböll är väletablerat i Uppsala och projektet är ytterligare ett tecken på den ledande roll företaget har i omvandlingen av staden.
- Det här är utan tvekan det mest prestigefyllda uppdraget i Uppsala just nu. Man räknar med en befolkningsökning på mellan 3-4 000 personer per år och för Ramböll innebär det möjligheten att verkligen prägla det framtida samhället med hållbara projekt, förklarar Håkan Danielsson, Affärsområdeschef Uppsala/Västerås.

Etappen närmast centralen består av sju punkthus som delvis svävar över marken.
- För att stabilisera byggnaden med ett sådant överhäng krävs en stomme som klarar lite mer utöver det normala. Bostadshusen är ovanliga eftersom de byggs i en konstruktion som liknar den man använder i broprojekt, förklarar Håkan.

Utöver de nya bostadshusen kommer en park, där Ramböll projekterat belysningen, att anläggas vid det nya området. Planerna inkluderar även en passage som kommer att göra det möjligt att gå under de husen och på det sätter nå de äldre byggnaderna på andra sidan parken. Stor vikt läggs på att göra området till en attraktiv plats för allmänheten och inte endast för de boende i husen.

Byggnationen av det första huset, den stora bågformade byggnad som White ritat, kommer att inledas i augusti och stå klart hösten 2012.

Miljöaspekten är högprioriterat i det nya bostadsområdet och ambitionen från Skanska är att samtliga hus som uppförs i egen regi ska nå en låg energianvändning och bli LEED certifierade åtminstone i nivå gold. Även Uppsalahem har höga krav på båghuset vars södra fasad i nuläget är tänkt att bekläs med solceller.

Vi kan erbjuda dig ett stimulerande arbete med kompetenta medarbetare i ett framgångsrikt företag under stark tillväxt.

Illustration: White Arkitekter