Bokslutskommuniké 2023

FJÄRDE KVARTALET (OKTOBER – DECEMBER 2023)

• Orderingång 317,7 (514,4) MSEK
  • Nettoomsättning 299,6 (264,4) MSEK
  • Rörelseresultat 44,4 (20,7) MSEK
  • Resultat efter skatt 31,5 (14,1) MSEK
  • Resultat per aktie före/efter utspädning 0,92 (0,41) SEK
  • Periodens kassaflöde 45,5 (42,8) MSEK
  • Orderstock 1 864,4 (1 940,1) MSEK vid slutet av perioden

TOLV MÅNADER (JANUARI – DECEMBER 2023)

• Orderingång 1 004,2 (1 218,5) MSEK
  • Nettoomsättning 1 022,2 (843,6) MSEK
  • Rörelseresultat 114,9 (42,7) MSEK
  • Resultat efter skatt 81,6 (23,8) MSEK
  • Resultat per aktie före/efter utspädning 2,38 (0,69) SEK
  • Periodens kassaflöde 190,3 (46,8) MSEK
  • Styrelsen avser att föreslå årsstämman en ordinarie utdelning om 0,70 SEK per aktie (0) vilket motsvarar 30 procent av koncernens resultat efter skatt i linje med bolagets utdelningspolicy. Därtill avser styrelsen att föreslå en extra utdelning om 1,30 SEK per aktie (0).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET

• RaySearch fick en order från israeliska P-Cure och fördjupar samarbetet med fokus på avancerade proton-behandlingstekniker.
  • Paul Scherrer Institute i Schweiz lade en order på RayStation.
  • Mass General Cancer Center i USA lade en order och utökar därmed sin installation av RayStation till att även omfatta protondosplanering.
  • Vejle sjukhus i Danmark blev först i världen med att använda RayStation för online adaptive-behandling med bildförbättrad CBCT.
  • Sjukhuskedjan Froedtert & Medical College of Wisconsin, USA, lade en order på RayStation.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Antalet strålbehandlingskliniker i världen som har valt RayStation överstiger nu 1 000 kliniker.
  • The Royal Marsden i Storbritannien blir första center i världen som implementerar online adaptive-strålbehandling med ARTemis från RaySearch.
  • RaySearch förvärvar produkten DrugLog av Pharmacolog.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Johan Löf, vd                                                                      Telefon: +46 8 510 530 00, johan.lof@raysearchlabs.com

Annika Blondeau Henriksson, interim CFO                        Telefon: +46 8 510 530 00, annika.henriksson@raysearchlabs.com

Informationen i delårsrapporten är sådan som RaySearch Laboratories AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 februari 2024 kl. 07.45 CET.

WEBCAST

Vd Johan Löf och interim CFO Annika Blondeau Henriksson presenterar RaySearchs bokslutskommuniké januari-december 2023 vid en webcast som hålls på engelska fredagen den 23 februari 2024 kl 10.00-10.30 CET.

Länk till webcast: RaySearch Q4, 2023

Det går även att ansluta till webcasten via telefon:

Sverige: +46 (0) 8 505 100 31

Storbritannien: +44 (0) 207 107 06 13

USA: +1 (1) 631 570 56 13

RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformationssystemet (OIS) RayCare. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence och RayCommand. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation.

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information om RaySearch finns på raysearchlabs.com.

Under fjärde kvartalet 2023 ökade nettoomsättningen med 13 procent. Supportintäkterna ökade med 40 procent. Rörelseresultatet uppgick till 44,4 (20,7) MSEK för fjärde kvartalet och 114,9 (42,7) MSEK för helåret.
Johan Löf, vd för RaySearch