Komplettering: RaySearch får betydande order för RayStation från stor tillverkare av strålbehandlingsmaskiner

Med referens till det tidigare pressmeddelandet med titeln ”RaySearch får betydande order för RayStation från stor tillverkare av strålbehandlingsmaskiner”, publicerat den 28 december 2018, klockan 09:30 CET, vill bolaget förtydliga att kunden är en ledande global aktör som omsätter mer än 300 MEUR och har mycket hög kreditvärdighet.

Innehåll i det tidigare pressmeddelandet:

RaySearch Laboratories AB (publ) har tagit emot en betydande order för strålbehandlingssystemet RayStation från en större tillverkare av strålbehandlingsmaskiner. RayStation erbjuder högkvalitativ användarvänlighet och banbrytande funktioner, som flermålsoptimering, 4D-adaptiv strålbehandling samt maskininlärningsfunktioner.

Med den här ordern kommer RayStation att användas tillsammans med en strålbehandlingsmaskin för foton- och elektronbehandling, och kommer att stötta maskinens avancerade behandlingsmetoder.

Johan Löf, VD på RaySearch, säger: “Vi är väldigt glada att RayStation återigen har valts som dosplaneringssystem för en maskin inom strålbehandling. RayStation innehåller flera toppmoderna funktioner som är viktiga i kampen mot cancer. Jag är glad att vi kan säkerställa att maskinen använder sin fulla kapacitet för att leverera bästa möjliga behandlingar till cancerpatienter.”

Ordern är värd 5,3 MEUR, exklusive serviceavtal, och förväntas generera intäkter inom de kommande 12 månaderna.

Denna information är sådan information som RaySearch Laboratories AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28/12 2018 kl 19:00 CET.

RaySearch är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för förbättrad cancerbehandling. Företaget marknadsför dosplaneringssystemet RayStation och nästa generations onkologiinformationssystem RayCare* över hela världen. Över 2 600 kliniker i fler än 65 länder använder RaySearchs mjukvara för att förbättra livet och behandlingsresultat för patienter. Företaget grundades 2000 och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003.

RayCare är designat för att stödja de komplexa logistiska utmaningarna hos moderna cancerkliniker. Det representerar framtiden inom onkologiinformationssystem-tekniken och stödjer visionen om ett onkologiskt arbetsflöde. Många cancerpatienter får en kombination av behandlingstyper, och RayCare är designat för att reflektera det. RayCare kommer effektivt att koordinera aktiviteter inom strålbehandling, cellgiftsbehandling samt kirurgi, och erbjuder avancerade funktioner för klinisk resursoptimering, automatisering av arbetsflöden och adaptiv strålbehandling. RayCare utvecklas för morgondagens krav på avancerad analys och beslutsstöd.

Mer information om RaySearch finns på: www.raysearchlabs.com

Peter Thysell, CFO, RaySearch Laboratories AB (publ)
peter.thysell@raysearchlabs.com