New York Proton Center utökar sin RayStation-installation

RaySearch Laboratories AB (publ) är glada att meddela att New York Proton Center (NYPC) i USA har beslutat att utöka sin RayStation®*-installation, som kommer att stå för merparten av centrets dosplanering för protonbehandling.

NYPC är den första och enda kliniken som utför protonbehandlingar i delstaten New York. Centret drivs som ett konsortium bestående av Memorial Sloan Kettering Cancer Center, Montefiore Health System och Mount Sinai Health System. NYPC grundades i augusti 2019 och har ett program för forskning och klinisk prövning som är helt integrerat med patientverksamheten. År 2022 köpte centret sina första RayStation-licenser för att utvärdera fördelarna med systemet. Efter noggrann utvärdering har NYPC beslutat att utöka sin användning av RayStation, som nu kommer att användas för större delen av centrets dosplanering för protonbehandling. Köpet kommer också att ge NYPC tillgång till avancerad RayStation-teknologi som LET-optimering, adaptiv planering och AI-baserade funktioner för autokonturering.

Dr Haibo Lin, chef för avdelningen för medicinsk fysik vid New York Proton Center, säger: "Vi har arbetat intensivt under de senaste två åren för att utvärdera teknologin i RayStation och hur denna kan hjälpa oss att skapa de bästa dosplanerna för våra patienter genom att använda de mest avancerade funktionerna som finns tillgängliga för oss läkare. Vi är glada att vi nu kan flytta över ännu mer dosplanering till RayStation."

Jonathan Weinbach, vd för New York Proton Center, säger: "Att flytta till en ny dosplaneringsplattform är ett stort åtagande, både tekniskt och ekonomiskt. NYPC är glada över att samarbeta med RaySearch, som har hjälpt oss att visa hur vi kan planera snabbare, smartare och effektivare och till och med förkorta tiden i behandlingsrummet för vissa patienter. Vi ser fram emot ett långt samarbete."

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch, säger: ”Samarbetet med NYPC och konsortiet har gått utmärkt. Teamet på NYPC är bland de ledande i världen inom protonbehandlingar och därför är det särskilt glädjande att deras beslut att flytta sin dosplanering till RayStation grundades på en omfattande bedömning av våra produkter och tjänster. Vi ser fram emot att samarbeta med NYPC under lång tid framöver.”

För mer information vänligen kontakta:
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ)
Tel: +46 (0) 8 510 530 00

Om New York Proton Center
New York Proton Center höjer ribban inom protonbehandling vilket ger nytt hopp till cancerpatienter. I samarbete med ledande akademiska medicinska center – Memorial Sloan Kettering Cancer Center, Montefiore Health System och Mount Sinai Health System – samlar New York Proton Center experter inom onkologi samt kliniska vårdteam och forskare för att förbättra cancervården och främja de kliniska bevisen för protonbehandling. För mer information, besök nyproton.com

RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation.

Programvara från RaySearch används på drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com.

RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen.

Citat

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch