Raigmore Hospital i Skottland väljer RayCare

RaySearch Laboratories AB (publ)meddelar att Raigmore Hospital i Inverness, Skottland, har lagt en order på onkologiinformationssystemet RayCare®*.

Strålbehandlingscentret vid Raigmore Hospital är Storbritannien nordligaste strålbehandlingsklinik och behandlar närmare 1 000 patienter per år. Centret har två Truebeam®-linjäracceleratorer från Varian och har använt RayStation kliniskt sedan 2016.

Raigmore Hospital använder för närvarande en äldre version av ARIA från Varian Medical Systems som sitt onkologiinformationssystem. Det befintliga systemet behöver uppgraderas eller bytas ut. Efter en omfattande utvärdering har centret beslutat att ersätta systemet och välja RayCare som sitt nya, och enda, onkologiinformationssystem. RayCare kommer att användas för hela strålbehandlingsförloppet, inklusive själva behandlingen, genom att RayCare kommer att anslutas till Varians behandlingskonsol via Varian Treatment Interface. Implementeringen kommer att påbörjas under sommaren och centret kommer att använda RayCares avancerade arbetsflödesmotor för att utforma klinikspecifika arbetsflöden. Målet är att ta RayCare i kliniskt bruk i början av 2025.

Strålbehandlingscentret på Raigmore Hospital står inför ett ökande antal patienter och därmed ökad arbetsbelastning. Av avgörande betydelse i urvalsprocessen var därför effektiv schemaläggning, hantering av arbetsflöden, smidig integration med det befintliga dosplaneringssystemet samt automatisering med hjälp av skriptning.

Steven Colligan, Head of Radiotherapy Physics, Raigmore Hospital: “Vi har använt RayStation sedan 2016 och ser fram emot introduktionen av RayCare på avdelningen. Förutom den förbättrade integrationen med RayStation som detta kommer att ge är vi imponerade av möjligheten att automatisera uppgifter och därmed förbättra arbetsflödena. Att använda skriptning, som vi gör i RayStation, stärker denna funktion ytterligare. Vi ser också stor potential att förbättra kommunikation och dokumentation, funktioner som idag är uppdelade i ett antal olika system.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Vår installerade bas av RayCare-kunder ökar stadigt och jag är glad att kunna välkomna Raigmore Hospital som ny RayCare-kund. Jag är imponerad av centrets effektiva användning av RayStation och det faktum att de nu har valt RayCare kommer att göra deras processer ännu effektivare. Jag ser fram emot att samarbeta med teamet på Raigmore Hospital för att övergången ska bli smidig.”

Ordervärdet är GBP 730 000 (cirka 19,7 miljoner SEK), exklusive servicekontrakt, vilket kommer att intäktsredovisas i början av 2025.

För mer information vänligen kontakta:
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ)
Tel: +46 (0) 8 510 530 00

Om Raigmore Hospital
Raigmore Hospital är ett distriktssjukhus som har skotska högländerna som upptagningsområde. Raigmore Hospital tillhandahåller akutsjukvård samt täcker alla specialiteter och är ett utbildningssjukhus för vård- och medicinsk personal. Det är också ett regionalt cancercentrum.

RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation.

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com.

RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen.

RayCare®* onkologiinformationssystem (OIS) är utformat som ett stöd för alla de komplexa logistiska utmaningar som uppstår på moderna cancerkliniker. RayCare är nära integrerat med RayStation och ger en smidig tillgång till alla de kraftfulla planeringsverktyg som finns i RayStation och RayCommand. Systemet koordinerar effektivt de olika aktiviteterna inom strålbehandling och erbjuder avancerade funktioner för automatisering av det kliniska arbetsflödet och adaptiv strålbehandling. RayCare möter klinikernas krav på ett mer användarvänligt och arbetsflödesfokuserat informationssystem som stödjer framtidens cancervård.

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch
Steven Colligan, Head of Radiotherapy Physics, Raigmore Hospital