RayCare interoperabelt med Varians TrueBeam

RaySearch Laboratories AB (publ) är stolta över att meddela att onkologiinformationssystemet RayCare®* 2024A har certifierats för att vara interoperabelt med Varians linjäraccelerator TrueBeam®, version 3.0. Detta är resultatet av gemensamma testaktiviteter mellan RaySearch och Varian Medical Systems under 2024.

I maj 2023 certifierades RayCare 5B för att vara interoperabelt med TrueBeam 3.0. Detta var 17 månader efter lanseringen av RayCare 5B. Interoperabilitetscertifikatet för 2024A som nu utfärdats är på plats redan innan lanseringen av RayCare 2024A, som är planerad att ske om några veckor.

TrueBeam är Varians mest sålda behandlingsmaskin. Sedan lanseringen 2010 har den installerats på tusentals strålbehandlingskliniker världen över. Den stöder alla behandlingstekniker och funktioner som erbjuds med så kallade c-arm linacs, inklusive IMRT, VMAT och elektroner med flexibelt valbar strålenergi och icke-koplanära strålarrangemang. Interoperabilitetscertifikatet gäller linjäracceleratorer i TrueBeam-familjen utrustade med kV-avbildning: TrueBeam, TrueBeam STx, Edge och VitalBeam.

Agam Sharda, VP of Product & Portfolio Management, Varian: “Genom att få till stånd klinisk interoperabilitet mellan TrueBeam och RayCare visar Varian återigen sitt engagemang för att utveckla, distribuera och stödja viktiga gränssnitt för att våra produkter ska fungera sömlöst. RaySearch som aktör i vårt ekosystem är ytterligare ett exempel på vår ambition att möta de olika behov som kunder över hela världen har."

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Interoperabilitet med olika behandlingssystem är en nyckelfunktion för RayCare och det är glädjande att se att interoperabilitet med TrueBeam för den senaste versionen av RayCare har åstadkommits i tid till lanseringen. Jag ser fram emot den kliniska implementeringen av sammankopplingen senare under 2024."

För mer information vänligen kontakta:
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ)
Tel: +46 (0) 8 510 530 00

RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation.

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com.

RayCare®* onkologiinformationssystem (OIS) är utformat som ett stöd för alla de komplexa logistiska utmaningar som uppstår på moderna cancerkliniker. RayCare är nära integrerat med RayStation och ger en smidig tillgång till alla de kraftfulla planeringsverktyg som finns i RayStation och RayCommand. Systemet koordinerar effektivt de olika aktiviteterna inom strålbehandling och erbjuder avancerade funktioner för automatisering av det kliniska arbetsflödet och adaptiv strålbehandling. RayCare möter klinikernas krav på ett mer användarvänligt och arbetsflödesfokuserat informationssystem som stödjer framtidens cancervård.

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch
Agam Sharda, VP of Product & Portfolio Management, Varian