RaySearch har nu fler än 100 RayStation-kunder i Kina

RaySearch Laboratories AB (publ) är stolta över att antalet strålbehandlingskliniker i Kina som använder RayStation®* för dosplanering nu har passerat 100. Sett till antalet kliniker är Kina RaySearchs tredje största marknad efter USA och Japan.

Sedan lanseringen 2009 har RayStation sålts till fler än 1 000 cancerkliniker i 44 länder världen över. I USA och Japan används systemet av drygt 300 respektive 220 cancerkliniker. Med installationen av RayStation på China Japan Friendship Hospital i Beijing har RaySearch nått en viktig milstolpe i Kina, där antalet kliniker som använder RayStation nu överstiger 100.

China Japan Friendship Hospital, som är ett av Kinas ledande sjukhus, investerar kontinuerligt i ny teknik och utrustning för att ligga i framkant. RayStation utgör en del i sjukhusets installation av det första systemet för protonbehandling i Beijing-området, vilket markerar ett stort framsteg inom cancervården i regionen.

RayStation är ett flexibelt och kraftfullt system för dosplanering. Ingen annan mjukvara för dosplanering stödjer ett så brett spektrum av behandlingstekniker och leveranssystem – från traditionell strålbehandling med fotoner till den mest avancerade strålbehandlingen med joner, såsom proton- och koljonsbehandling. Dosplanering för strålbehandling med joner har sedan lanseringen av RayStation varit en mycket viktig marknad och genom att ständigt ligga i framkant och lansera banbrytande funktioner är RaySearch idag marknadsledande inom detta segment med omkring 120 protonkliniker som kunder.

Johan Löf, grundare och vd för RaySearch, säger: ”Vi är mycket glada över vår första RayStation-order från det prestigefyllda China Japan Friendship Hospital i Beijing. Att vi nu också har över 100 kunder i Kina är ett viktigt steg i vår fortsatta expansion på den kinesiska marknaden, där vi ser stor potential att förbättra cancervården med hjälp av RayStation och våra andra teknologier.”

OMCHINA JAPAN FRIENDSHIP HOSPITAL

Founded in 1984, China Japan Friendship Hospital in Beijing is both a research and teaching hospital and is considered among the top hospitals in China. The hospital has over 1,600 inpatient beds. The hospital is a teaching hospital for Beijing University Medical School, Beijing University of Traditional Chinese Medicine, China Medical University and Tianjin Medical University, among others. The hospital is engaged in medical care, education, scientific research, preventive medicine, and rehabilitation and continuously invests to offer its patients the latest technology. The China Japan Friendship Hospital is directly affiliated with China's Ministry of Health. In 2003, it was designated as a key hospital in the battle against SARS and was also the designated medical center for the 2008 Summer Olympics.

OMRAYSEARCH

RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation.

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 44 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com.

OMRAYSTATION

RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv behandling, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachybehandling och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen.

FÖR MER INFORMATION VÄNLIGEN KONTAKTA:

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ)

Tel: +46 (0) 8 510530 00

Läs mer om oss på: