RaySearch lanserar RayCare 2024A

RaySearch Laboratories AB (publ) meddelar att den senaste versionen av RayCare®*, nästa generationens onkologiinformationssystem, har lanserats. RayCare 2024A är interoperabelt med Varians TrueBeam-linjäracceleratorer. Vidare har användarupplevelsen i hanteringen av behandlingsförloppet förbättrats vilket förbättrar användbarhet och effektivitet.

RayCare 2024A ger en förbättrad upplevelse i hanteringen av behandlingsförloppet med ytterligare funktioner och ett helt integrerat arbetsflöde från förskrivning till genomförande av behandlingen samt granskning av behandlingsresultat. I kombination med stödet för aktiva arbetsflöden och behandlings- och QA-schemaläggningsfunktionerna i RayCare samt integrationen med RayStation blir det kliniska arbetsflödet effektivt och säkert genom att minska antalet manuella åtgärder som krävs.

Andra funktionsuppdateringar i RayCare 2024A inkluderar förbättringar och ökad användarvänlighet avseende patientjournaler och funktioner för arbetsflödeshantering samt stöd för fler externa systemgränssnitt för förbättrad integration med andra sjukhussystem.

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: "Vi vet att RayCare får positiva omdömen i tekniska utvärderingar av olika onkologiinformationssystem. Den avancerade funktionaliteten, vilken ytterligare förbättrats i den senaste versionen, i kombination med interoperabiliteten med TrueBeam gör att RayCare nu utgör ett mycket attraktivt alternativ till konkurrerande system, något som också bekräftas av både nya och befintliga kunder. Ett exempel som vi tidigare informerat om är Raigmore Hospital i Skottland. Strålbehandlingscentret där har använt RayStation till sina TrueBeam-linjäracceleratorer i många år och nyligen valde de att ersätta sitt befintliga onkologiinformationssystem med RayCare. Jag är övertygad om att fler kliniker kommer att göra liknande skiften från äldre onkologiinformationssystem till RayCare framöver.”

Om RaySearch

RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation.

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com.

Om RayStation

RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv behandling, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachybehandling och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen.

Om RayCare

RayCare®* onkologiinformationssystem (OIS) är utformat som ett stöd för alla de komplexa logistiska utmaningar som uppstår på moderna cancerkliniker. RayCare är nära integrerat med RayStation och ger en smidig tillgång till alla de kraftfulla planeringsverktyg som finns i RayStation och RayCommand. Systemet koordinerar effektivt de olika aktiviteterna inom strålbehandling och erbjuder avancerade funktioner för automatisering av det kliniska arbetsflödet och adaptiv strålbehandling. RayCare möter klinikernas krav på ett mer användarvänligt och arbetsflödesfokuserat informationssystem som stödjer framtidens cancervård.

För mer information vänligen kontakta:

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ)

Tel: +46 (0) 8 510530 00

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch