RaySearch lanserar RayStation 2024A

RaySearch Laboratories AB (publ) meddelar lanseringen av RayStation®* 2024A, den senaste versionen av företagets dosplaneringssystem. Den nya versionen innehåller flera förbättringar av viktiga kliniska arbetsprocesser.

RayStation stöder ett stort antal behandlingsmaskiner och möjliggör för kliniker att enbart ha ett kontrollcenter för all dosplanering. Med den nya versionen av dosplaneringssystemet finns möjlighet att välja fixationsutrustning och stödutrustning per plan och delplan. Detta ökar flexibiliteten när kombinerade dosplaner för en patient skapas, exempelvis foton-protonbehandlingar där olika behandlingsbritsar används. Nu kan samtliga britsar och all stödutrustning som behövs för en patients behandling modelleras, och det är sedan enkelt att välja vilka enheter som ska inkluderas per plan. RayStation 2024A introducerar även möjligheten att ange kliniska planeringsmål för både den sammansatta planen och de ingående delplanerna, samt att utvärdera dessa. Detta förbättrar arbetsflödet ytterligare när kombinationer av behandlingsplaner ska utvärderas.

Vid adaptiv dosplanering används dagliga bilder för att uppdatera behandlingsplanen så att hänsyn tas till anatomiska förändringar som uppstår under behandlingens gång, såsom att tumören krymper, viktminskning eller att organ rör sig. RayStation är särskilt utformat för att göra adaptiv behandling snabbare och enklare i klinisk praxis. Arbetsflödet där de dagliga bilderna förbättras för att möjliggöra exakt dosberäkning effektiviseras med RayStation 2024A.

RayStation 2024A förbättrar också integrationen med RayIntelligence, det molnbaserade analyssystemet för onkologi. RayIntelligence integrerar RayStations data automatiskt och möjliggör för användarna att få en översikt av kliniken och de behandlingar som görs samt ger insikter om hur effektivitet och behandlingskvalitet kan förbättras framöver.

Andra förbättringar inkluderar justeringar för att förbättra och underlätta överföringen av dosplaner till olika onkologiinformationssystem för leverans och snabbare lagring av plandata samt ett nytt verktyg som används för segmentering av blodkärl i lungorna.

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Att ytterligare förbättra möjligheterna till multimodal behandling är avgörande för RaySearch i ambitionen att tillhandahålla verktyg för att skapa de bästa dosplanerna för cancerpatienter. Med RayStation 2024A fortsätter vi också med förbättringar inom snabb adaptiv omplanering, vilket kommer att vara ett viktigt fokusområde under de närmaste åren.”

För mer information vänligen kontakta:
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ)
Tel: +46 (0) 8 510 530 00

RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation.

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 950 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com.

RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen.

Om RayIntelligence
Datadriven onkologi representerar en ny era inom vården. RayIntelligence® är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som ger mening till data och stärker cancerklinikens möjligheter att nå nya nivåer av individbaserad vård genom insikter baserade på kliniska data.

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch