RaySearch och Mevion – Innovationssynergier som transformerar protonbehandling

RaySearch Laboratories AB (publ) är stolta över den fortsatta satsningen med Mevion Medical Systems, ledande global leverantör av kompakta protonbehandlingsmaskiner, för att utveckla nya lösningar inom protonbehandling som stödjer befintlig och kommande teknologi. Tillsammans skapar RaySearch och Mevion lösningar som främjar användningen av ny teknologi inom protonbehandling och möjliggör för vårdgivare att snabbt och effektivt tillhandahålla nästa generationens protonbehandling till sina patienter.

Samarbetet drar nytta av båda företagens expertis inom området i utvecklingen av innovativa lösningar för HYPERSCAN IMPT, adaptiv behandling, proton arc-behandling och protonbehandling med FLASH. Viktiga utvecklingsområden:

• RayStation®* dosplaneringssystem: RaySearch optimerar behandlingsplaneringsalgoritmer för att främja användningen av tekniken i HYPERSCAN PBS. Ett av målen är att vidareutveckla befintliga algoritmer för att stödja upprätt behandling med den nya ultrakompakta protonbehandlingsplattformen MEVION S250-FIT.
  • RayCare®* onkologiinformationssystem: RayCare är designat för att effektivt stödja komplexa och avancerade kliniska processer såsom adaptiv behandling. Mevion har integrerat diagnostiskt bildsystem med CT i behandlingsrummet i MEVION S250i och MEVION S250-FIT för att optimera användning av adaptiv behandling. RaySearch och Mevion kommer att samarbeta för att effektivisera och standardisera leverans av adaptiva protonbehandlingar genom att integrera dessa teknologier.
  • Proton arc-behandling: Arc-behandling är en kommande behandlingsteknik inom protonbehandling som använder kontinuerlig rotation av ett gantry eller ett upprätt patientpositioneringssystem för att behandla en tumör från flera riktningar. Mevions teknik har unika möjligheter med HYPERSCAN PBS med pMLC, såsom snabb energiväxling och integrerad robotstyrning. RaySearch utvecklar dosplaneringsalgoritmer i RayStation som kan användas för dessa avancerade teknologier.
  • Protonbehandling med FLASH: FLASH är en teknik under utveckling som ger en hög dos på kort tid med målet att avsevärt minska behandlingstiden och minimera skador på frisk vävnad och viktiga organ. RaySearch och Mevion samarbetar för att förbättra tillgängligheten och effektiviteten av FLASH, samtidigt som de strävar efter att underlätta övergången från forskning till klinisk tillämpning.

Tina Yu, Ph.D., vd och koncernchef, Mevion Medical Systems: "Synergierna mellan Mevion Medical Systems och RaySearch Laboratories fortsätter att omdefiniera cancervården. Styrkan i vårt partnerskap driver på expansionen av ny utveckling inom protonbehandling. Vi är fast beslutna att övervinna tekniska och kliniska hinder för att nå en ny nivå inom protonbehandling."

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “RaySearchs expertis inom mjukvara för onkologiområdet och Mevion Medical Systems senaste tekniska utveckling kommer att fortsätta att generera innovativa lösningar för protonbehandling. Vi ser fram emot att samarbeta med Mevion för fortsatt utveckling av protonstrålbehandling."

För mer information vänligen kontakta:
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ)
Tel: +46 (0) 8 510 530 00

Om Mevion
Mevion Medical Systems är den ledande leverantören av kompakta protonstrålbehandlingsmaskiner för cancervård. Bolaget fokuserar på att utveckla utformning av och tillgänglighet till protonbehandling över hela världen. Mevion var banbrytande inom enrumssystem och fortsätter att främja utvecklingen av protonstrålbehandling. Sedan 2013 har Mevions kompakta system använts av ledande cancercenter för behandling av patienter. Mevions produktserier, inklusive flaggskeppet MEVION S250i och MEVION S250-FIT** med HYPERSCAN pencil beam scanning, är världens mest kompakta protonbehandlingsmaskin som eliminerar hinder avseende storlek, komplexitet och kostnad. Mevion har sitt huvudkontor i Littleton, Massachusetts och finns även i Europa och Asien. För mer information, besök mevion.com.

** MEVION S250-FIT Proton Therapy SystemTM, FLASH, online adaptive och arc är ännu inte tillgängliga för klinisk användning.

RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation.

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 900 kliniker i över 40 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com.

RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen.

RayCare®* onkologiinformationssystem (OIS) är utformat som ett stöd för alla de komplexa logistiska utmaningar som uppstår på moderna cancerkliniker. RayCare är nära integrerat med RayStation och ger en smidig tillgång till alla de kraftfulla planeringsverktyg som finns i RayStation och RayCommand. Systemet koordinerar effektivt de olika aktiviteterna inom strålbehandling och erbjuder avancerade funktioner för automatisering av det kliniska arbetsflödet och adaptiv strålbehandling. RayCare möter klinikernas krav på ett mer användarvänligt och arbetsflödesfokuserat informationssystem som stödjer framtidens cancervård.

Citat

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch