RaySearch presenterar de senaste innovationerna i RayStation, RayCare och RayIntelligence på ASTRO 2024

RaySearch visar upp sina senaste innovationer inom mjukvara på ASTRO i Washington, D.C., den 29 september – 1 oktober. Under kongressen kan besökare boka demonstrationer av dosplaneringssystemet RayStation®*, onkologiinformationssystemet RayCare®* och det molnbaserade analyssystemet för onkologi, RayIntelligence® i RaySearchs monter #327. Dessutom kommer gemensamma lösningar med de industriella partnerna Vision RT, GE Healthcare, Leo Cancer Care och C-RAD att presenteras.

raystation – brett och automatiserat

Demonstrationerna av RayStation innehåller de senaste framstegen som gör systemet ännu mer omfattande och automatiserat. Bland förbättringarna finns den kommande nya modulen för snabb automatiserad omplanering tillsammans med automatisk import av bilder direkt följt av definiering av strukturer med användning av maskininlärning.

För att ytterligare förbättra de omfattande planeringsverktygen i RayStation kommer ett nytt planeringsverktyg för SRS att implementeras, för användning när flera tumörer ska behandlas samtidigt. Dessutom har sekundära acceptansnivåer för kliniska mål och en förbättrad funktion för screen capture lanserats för att säkerställa att alla nödvändiga verktyg integreras i ett enda planeringssystem.

Inom partikelbehandling kommer ny teknologi såsom optimering baserad på linjär energiöverföring (LET) och stöd för proton-arcs att visas upp.

raycare – fokus på patientförloppet

RayCare är utformat kring patientens väg genom behandlingen för att skapa ett enhetligt arbetsflöde för all klinisk personal som tar hand om patienten under hela behandlingsförloppet.

På ASTRO kommer aktiva arbetsflöden att visas upp, liksom automatisering av hela patientförloppet. Deltagarna kommer även att kunna se den nya dedikerade arbetsytan för hantering av behandlingsförloppet. Via denna sköts allting avseende hantering av fraktioneringsschemat för behandlingen, såsom tilldelning av planer, hantering av behandlingsinställningar och godkännanden.

RayCare är ett maskinobundet system. Målet är att stödja alla behandlingsmaskiner från alla leverantörer i branschen. Ett stort steg mot detta mål nåddes i våras med interoperabilitetscertifikatet mellan RayCare och linjäracceleratorer i TrueBeam-familjen. Några månader senare behandlades den första patienten med RayCare tillsammans med Varians linjäraccelerator TrueBeam®. Kongressdeltagarna kommer att få möjlighet att lära sig mer om detta.

rayintelligence – datadrivna kliniska beslut

I den senaste versionen av det molnbaserade onkologianalyssystemet RayIntelligence har data från både RayStation och RayCare integrerats. Den senaste integrationen med RayCare skapar helt nya möjligheter för datadrivna beslut, vilket underlättar dagliga kliniska uppgifter såväl som långsiktig processplanering. Exempel på användningsområden illustreras genom klinikanpassade dashboards.

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Vi är glada över att vara tillbaka på ASTRO i Washington och träffa våra högt uppskattade partner och befintliga och potentiella kunder. Vi ser också fram emot att presentera våra senaste produktinnovationer för alla som besöker vår monter.”

OMRAYSEARCH

RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation.

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com.

OMRAYSTATION

RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv behandling, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachybehandling och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen.

OMRAYCARE

RayCare®* onkologiinformationssystem (OIS) är utformat som ett stöd för alla de komplexa logistiska utmaningar som uppstår på moderna cancerkliniker. RayCare är nära integrerat med RayStation och ger en smidig tillgång till alla de kraftfulla planeringsverktyg som finns i RayStation och RayCommand. Systemet koordinerar effektivt de olika aktiviteterna inom strålbehandling och erbjuder avancerade funktioner för automatisering av det kliniska arbetsflödet och adaptiv strålbehandling. RayCare möter klinikernas krav på ett mer användarvänligt och arbetsflödesfokuserat informationssystem som stödjer framtidens cancervård.

OMRAYINTELLIGENCE

Datadriven onkologi representerar en ny era inom vården. RayIntelligence® är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som ger mening till data och stärker cancerklinikens möjligheter att nå nya nivåer av individbaserad vård genom insikter baserade på kliniska data.

FÖR MER INFORMATION VÄNLIGEN KONTAKTA:

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ)

Tel: +46 (0) 8 510530 00

Läs mer om oss på: