RayStation användes vid världens första strålbehandling med OXRAY från Hitachi

RaySearch Laboratories AB (publ) meddelar idag att RaySearchs RayStation®* användes vid världens första kliniska behandling med en ny behandlingsmaskin från Hitachi, OXRAY. Behandlingen ägde rum den 17 juni på Narita Memorial Hospital i Toyohashi, Japan.

OXRAY är ett strålbehandlingssystem som använder sig av ett gimbalfäste och därmed erbjuder helt nya behandlingsmöjligheter. RayStation användes för att styra systemets motion tracking-funktion, dubbla källor för CBCT-bildstyrd strålbehandling för exakt patientpositionering samt systemets dynamiska swing arc-möjligheter. OXRAY har utvecklats i samarbete med Kyoto University Hospital och integrerats i RayStation genom ett nära samarbete mellan RaySearch och Hitachi.

Dr. Yuta Shibamoto, läkare på Meiyo-kai Narita Memorial Hospital Group, säger: "Det finns så många olika fall och utmaningar vi möter dagligen. Att ha den senaste tekniken kommer att öka möjligheterna för våra behandlingar. Vi ser fram emot de lösningar som OXRAY och RayStation kan erbjuda."

Johan Löf, grundare och VD för RaySearch, säger: "OXRAY-systemet erbjuder en fantastisk kombination av avancerad strålbehandlingsteknik. Genom att kombinera icke-koplanära behandlingar, överlägsen bildtagning, en konventionell MLC och tracking i realtid, levererar OXRAY ny nivå av precision och flexibilitet. Integrationen med RayStation understryker vårt engagemang för att utveckla banbrytande lösningar som förbättrar cancerbehandlingar."

Om Narita Memorial Hospital

Narita Memorial Hospital, beläget i Toyohashi City, är en del av Meiyo-kai Hospital Group som grundades 1951. 2012 började Narita Memorial Hospital använda sig av TomoTherapy, vilket gjorde dem till pionjärer inom avancerade strålbehandlingstekniker. Narita Memorial Hospital nådde ytterligare en milstolpe 2018 genom att bli det första sjukhuset i Japan att implementera IBA Proteus One-systemet.

Om RaySearch

RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation.

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 950 kliniker i över 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com.

Om RayStation

RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv behandling, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachybehandling och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen.

För mer information vänligen kontakta:

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ)

Tel: +46 (0) 8 510530 00