Recipharm demonstrerar serialisering i praktiken

Recipharm, ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation), lanserar en förpackningslinje för serialisering som gör att kunder kan studera och testa Recipharms lösning i praktiken inför de kommande europeiska och amerikanska lagkraven.

Förpackningslinjen på Recipharms anläggning i franska Fontaine har nu satts i drift och låter kunderna ta del av företagets standardlösning vad gäller serialisering. Utmed linjen kan kunder studera hur serienummer laddas ner från en molnbaserad central databas (Level 4 solution), hur förpackningar serialiseras och hur säkra, ej borttagbara etiketter används. Man kan också ta del av manuella moment, såsom aggregering av enskilda förpackningar i hela lådor samt arbete efter genomförd serialisering, t.ex. hantering och uppladdning av data till databasen.

Recipharms nya linje är det senaste ledet i koncernens projekt på 40 miljoner euro i syfte att implementera en avancerad serialiseringslösning på företagets 75 tillverkningslinjer i Europa.

Projektet, som har en löptid på tre år, kommer att leda till att samtliga företag som använder Recipharms kontraktstillverkningstjänster uppfyller EU-direktivet mot förfalskad medicin, Falsified Medicines Directive (EUFMD) Safety Features Delegated Regulation (2011/62/EU), som gör att serialisering av läkemedel blir ett lagkrav från och med 2019.

Som en del av satsningen har Recipharm tagit fram en unik prissättningsmodell som fördelar kostnader för processen över kundens hela leveransavtal, vilket innebär att kunden inte gör någon initial investering.

Från och med början av 2017 kommer Recipharm att erbjuda tjänsten kostnadsfritt tills lagen träder i kraft, så att kunderna i god tid hinner lösa eventuella utmaningar, identifiera sina unika behov och beskriva eventuella anpassningar som måste göras av processen.

Reciparms omfattande serialiseringsprojekt leds av Staffan Widengren, som är Director Corporate Projects. Han kommenterar satsningen så här: ”Eftersom vi redan tillhandahållit serialiserade produkter i bland annat Turkiet, Korea och Kina vet vi hur komplicerat det är att implementera serialiseringsprocesser på befintliga produktionslinjer, så vi bestämde oss redan tidigt för att vara proaktiva och förbereda oss inför de nya kraven så snabbt som möjligt.”

”Företag som är sena med förberedelsearbetet riskerar att råka ut för störningar i produktionen när de nya reglerna träder i kraft. Genom att introducera den här demonstrationslinjen så här långt i förväg kan vi i god tid ta oss förbi eventuella hinder och göra övergången till serialisering så smärtfri som möjligt för våra kunder.

”Under förberedelserna har vi lyssnat till kundernas farhågor, och det är därför som vi infört en unik prissättningsmodell som gör processen mer överkomlig för dem.”

EU-direktivet om serialisering, aggregering och verifiering av läkemedel med hjälp av tvådimensionella streckkoder förväntas öka spårbarheten och motverka spridningen av falska mediciner och på så vis öka säkerheten för patienterna.

Recipharm har mer än 250 kunder och räknar med att 85 procent av koncernens samlade produktion kommer att kräva serialisering. I november 2017 kommer företaget att erbjuda serialisering för den amerikanska marknaden i enligheten med den nya lagen Drug Supply Chain Security Act (DSCSA).

Kjell Johansson, President Manufacturing Services Europe, kjell.johansson@recipharm.com, 0739 622 620
Staffan Widengren, Director Corporate Projects, staffan.widengren@recipharm.com, 0708 205280708 205280

För mediaförfrågningar kontakta Lindsay Baldry på ramarketing: lindsay@ramarketingpr.com,
+ 44 (0)191 222 1242, ramarketingpr.com, Twitter: @ramarketingpr, Facebook: /ramarketingpr, Linkedin: /ramarketing

Om serialisering

Serialisering är att sätt att spåra läkemedel från tillverkning till förskrivning och bygger på att man använder streckkoder för att registrera data om produktens ursprung, lagringstid och batch. Syftet är att motverka spridningen av falska mediciner och på så vis öka säkerheten för patienterna.

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 3 500 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 5,0 miljarder kronor och har utvecklings- och tillverknings­anläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Jordbro, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

För mer information besök företagets hemsida www.recipharm.com

Adress Lagervägen 7, 136 50 Jordbro, Sverige, Telefon 46 8 602 52 00, Fax 46 8 81 87 03

Eftersom vi redan tillhandahållit serialiserade produkter i bland annat Turkiet, Korea och Kina vet vi hur komplicerat det är att implementera serialiseringsprocesser på befintliga produktionslinjer, så vi bestämde oss redan tidigt för att vara proaktiva och förbereda oss inför de nya kraven så snabbt som möjligt. Företag som är sena med förberedelsearbetet riskerar att råka ut för störningar i produktionen när de nya reglerna träder i kraft. Genom att introducera den här demonstrationslinjen så här långt i förväg kan vi i god tid ta oss förbi eventuella hinder och göra övergången till serialisering så smärtfri som möjligt för våra kunder. Under förberedelserna har vi lyssnat till kundernas farhågor, och det är därför som vi infört en unik prissättningsmodell som gör processen mer överkomlig för dem.
Staffan Widengren, Director Corporate Projects