Recipharm klara för serialisering och levererar komplext projekt för Kina

Det ledande CDMO-företaget Recipharm tillkännager idag att bolaget står redo att erbjuda serialisering och att man på uppdrag av en av sina kunder har avslutat ett komplext serialiseringsprojekt för den kinesiska marknaden. Ett nytt regelverk kring serialisering har införts av den kinesiska tillsynsmyndigheten med strikta importdatum och nolltolerans vad gäller avvikelser från fullständig compliance.

Recipharm har utvecklat en i hög grad anpassningsbar lösning som utgår från en noggrann och metodisk approach med beprövad förmåga att säkra fullständig compliance. Femtiosju (57) serialiserade satser har levererats sedan februari 2014.

Projektet, utfört för ett av de tio största läkemedelsbolagen, slutfördes på rekordtid, och ett antal strategier användes för att förutsäga risker för förseningar. Ett rigoröst planeringsarbete innebar att leverantörerna valdes ut med största omsorg mellan februari och juni 2013, medan beställningarna lades i juli samma år.

Samarbete var en avgörande faktor för projektet; Recipharm arbetade nära kunden, och gemensamma projektteam och en styrgrupp bildades. Kostnaderna hölls nere och framgången säkrades tack vare ett fortlöpande utbyte av idéer och information. Även ny teknik infördes, bl.a. för att tillse att varje förpackning får sin egen 1D-streckkod och ett serienummer.

Stéphane Guisado, General Manger på Recipharm Fontaine, kommenterar: ”Vi är mycket glada för framgången med detta serialiseringsprojekt för den kinesiska marknaden. Länge har fullständig compliance med det kinesiska regelverket varit en betydande utmaning, särskilt inom serialisering. Det finns här inget utrymme för kompromisser vad gäller att uppfylla de deadlines som krävs. De snäva tidsgränserna som lagen kräver sätts dessutom ofta med kort varsel vad gäller själva implementeringen. Som ett framåtsyftande CDMO-företag har Recipharm nu utvecklat den kompetens som krävs för att vi ska kunna erbjuda alla marknader en serialiseringslösning.”

För mer information besök www.recipharm.com eller kontakta
Stephane Guisado, General Manager Recipharm Fontaine, stephane.guisado@recipharm.com, Tel: +33 3 8044 7833
Amine Tahiri, Commercial Manager Recipharm Fontaine, amine.tahiri@recipharm.com, Tel: +33 3 8044 7805

För mediaförfrågningar, kontakta Tristan Jervis eller Alex Heeley på De Facto Communications:
E-mail: t.jervis@defacto.com eller a.heeley@defacto.com, Tel: +44 (0) 207 861 3019/3043

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin med säte i Sverige och har cirka 2 200 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar, utveckling av API:er samt  farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar för närvarande omkring 400 olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 3,3  miljarder SEK och har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Sverige, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien och Portugal med huvudkontor i Jordbro, Sverige. Recipharms B-aktie (ticker RECI B) är noterad på NASDAQ Stockholm.

För ytterligare information om Recipharm och våra tjänster, vänligen besök www.recipharm.com.

Adress Lagervägen 7, 136 50 Jordbro, Sverige, Telefon 46 8 602 52 00, Fax 46 8 81 87 03

Stephane Guisado