Recipharm meddelar att alla anläggningar nu är redo för EU-serialisering

CDMO-företaget (Contract Development and Manufacturing Organisation) Recipharm meddelar idag att samtliga femton anläggningar enligt företagets ursprungliga investeringsplan är redo för serialisering av läkemedel. Alla anläggningar har levererat serialiserade batcher till europeiska marknader i god tid före tidsfristen den 9 februari.

Under perioden 2016-2018 investerade Recipharm 35 miljoner euro i verksamheten i syfte att erbjuda kunder en serialiseringslösning som uppfyller kraven när EUs direktiv om skydd mot förfalskade läkemedel och den amerikanska lagen DSCSA (Drug Supply Chain Security Act) införs.

Recipharms anläggningar i Frankrike, Italien, Sverige, Spanien, Tyskland, Storbritannien och Portugal samt Indien, är alla anslutna till kunder för att kunna rapportera serienummer.

Staffan Widengren, Director Corporate Projects, säger: ”Recipharm har arbetat målmedvetet för att uppfylla kraven inför tidsfristen och inrättade en särskild arbetsgrupp för tre år sedan. Vi har lagt ner mycket tid och har gjort stora insatser för att förbereda oss. Därför är det positivt att kunna rapportera att vi är redo – dessutom innan reglerna börjar gälla.”

”Genom att standardisera vår serialiseringskapacitet kan vi erbjuda en smidig och flexibel tjänst för kunder på flera olika marknader.”

Recipharm har legat i framkant inom serialisering och levererade sin första batch med serialiserade produkter på den europeiska marknaden i oktober 2018. Merparten av alla kunder är fullt ut anslutna till processen och Recipharm arbetar nu med att säkerställa att alla projekt uppfyller samtliga krav.”

Mer information om Recipharms serialiseringstjänster finns på www.recipharm.com/manufacturing/serialisation.

Staffan Widengren, Director Corporate Projects, staffan.widengren@recipharm.com, 08 6024 475

För mediaförfrågningar Kate Hindhaugh på ramarketing: kate@ramarketingpr.com, + 44 (0)191 222 1242, www.ramarketingpr.com, Twitter: @ramarketingpr, Facebook: /ramarketingpr, LinkedIn: /ramarketing

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 6 000 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 6,0 miljarder kronor och har utvecklings- och tillverknings­anläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

Recipharm har arbetat målmedvetet för att uppfylla kraven inför tidsfristen och inrättade en särskild arbetsgrupp för tre år sedan. Vi har lagt ner mycket tid och har gjort stora insatser för att förbereda oss. Därför är det positivt att kunna rapportera att vi är redo – dessutom innan reglerna börjar gälla. Genom att standardisera vår serialiseringskapacitet kan vi erbjuda en smidig och flexibel tjänst för kunder på flera olika marknader.
Staffan Widengren, Director Corporate Projects