Recipharm presenterar prismodell för serialisering

CDMO-företaget Recipharm presenterar planer på att förbättra tillgängligheten för serialisering genom att introducera en ny prismodell som minimerar investeringskostnaderna för kunderna.

Företaget har tagit fram en prisstruktur som i praktiken avskaffar alla initiala investeringskostnader för läkemedelsföretag som vill använda sig av Recipharms serialiseringstjänster.

Recipharm kommer att erbjuda en standardlösning – med en fast serviceavgift per förpackning – från sina 14 europeiska tillverkningsanläggningar med mer än 70 produktionslinjer. Alla serialiserade produkter kommer att uppfylla kommande amerikanskt och europeiskt regelverk. Kundspecifik anpassning av förpackningar erbjuds separat.

Tillkännagivandet från Recipharm kommer samtidigt som läkemedelsbranschen står inför nya tuffa lagkrav för serialisering som införs i november 2017 i USA och i början av 2019 inom EU.

Företagen måste anpassa sina förpackningar, implementera säkerhetsförslutning och ta fram de system, processer och data som uppfyller både EU-direktivet Falsified Medicines Directive Safety Features Commission delegated regulation 2016/161 och den amerikanska lagen Drug Supply Chain Security Act (DSCSA), vilket förväntas kräva betydande investeringar.

Som ett led i sitt arbete med att aktivt hjälpa läkemedelsföretagen förbereda sig inför de nya lagkraven presenterade Recipharm nyligen planer på att de kommande tre åren investera 40 miljoner euro i avancerad utrustning för serialiseringsprocesser. Så snart utrustningen är i drift kommer bolaget att erbjuda serialisering utan extra kostnad tills de nya reglerna träder i kraft. Syftet med detta är att hjälpa läkemedelsföretagen att säkerställa att de är väl förberedda när regelverket väl börjar gälla.

Recipharms omfattande serialiseringsprojekt leds av Staffan Widengren, Director Corporate Projects. I en kommentar säger Widengren följande: ”Vi har pratat med våra kunder och gjort omfattande undersökningar för att ta reda på vilka de största utmaningarna är i samband med de nya kraven. En del företag ligger efter i sin planering och tycks inte vara fullt medvetna om hur stor och komplicerad omställningen är, medan andra oroar sig för de ekonomiska följderna.”

Han fortsätter. ”Samtalen har lett till att vi konstruerat en prismodell för att sprida serialiseringskostnaden över varje kunds hela pågående avtal så att ingen stor inledande investering krävs. Från och med 2023 tar vi sedan detta ett steg längre och ser till att serialisering ingår som standard som en del av produkternas tillverkningskostnader.”

”Vi har flera års erfarenhet av serialisering för produkter till den asiatiska marknaden och är medvetna om vilka investeringar som krävs. Så nu använder vi oss av våra erfarenheter, tekniker och kompetenser för att minska kostnaderna för företag i Europa och USA.

Lagstiftningen som innebär att serialisering, aggregering och e-verifiering blir obligatoriska moment förväntas göra läkemedlen mer spårbara, försvåra spridningen av falska läkemedel och i slutänden stärka patientsäkerheten.

Recipharm har idag fler än 250 kunder och räknar med att cirka 85 procent av tillverkningen kommer av omfattas av krav på serialisering.

Kjell Johansson, President Manufacturing Services Europe, säger: ”De företag som inte förbereder sig inför de nya kraven kan komma att få problem med att genomföra sina leveranser. Recipharm strävar efter att förenkla processen genom att erbjuda en standardlösning med ett fast pris per enhet med möjligheten att skräddarsy förpackningarna efter kundens önskemål. Vi kommer inte att ställa några volymkrav på de kunder som vill dra fördel av våra serialiseringstjänster.”

”Vi har också tänkt igenom de ekonomiska konsekvenserna som kravet på aggregering får och kan, om kunderna så vill, inkludera den tjänsten från och med 2017. Genom att minimera de inledande investeringarna kan företagen uppfylla de nya regelverken utan att den ekonomiska belastningen blir för stor”, säger han.

Recipharm håller på att ta fram material för internutbildning av personalen på alla sina anläggningar och för att kunna erbjuda stöd åt företag vad gäller de utmaningar som kraven på serialisering och e-verifiering innebär.

Kjell Johansson, President Manufacturing Services Europe, kjell.johansson@recipharm.com, + 46 739 622 620

För mediaförfrågningar, please kontaka Raman Sehgal på ramarketing: raman@ramarketingpr.com, +44 7808796300, ramarketingpr.com, Twitter: @ramarketingpr, Facebook: /ramarketingpr, Linkedin: /ramarketing

Om serialisering
Serialisering är en metod som innebär att man med streckkoder som lagrar data om ursprung, lagring och batch kan spåra läkemedel från tillverkning till förskrivning. Syftet är att motverka handeln med falska läkemedel och i slutändan stärka patientsäkerheten.

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 3 500 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 5,0 miljarder kronor och har utvecklings- och tillverknings­anläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Jordbro, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

För mer information besök företagets hemsida www.recipharm.com

Staffan Widengren