Svenskar äter allt mer ost men väljer traditionellt  - Falbygdens lanserar annorlunda ostbrickor

Report this content

Vi svenskar föredrar säkra kort när det kommer till att välja ostsort visar färsk statistik från Nielsen. Svenskarnas topp fem hårdostar är på första plats Hushållsost, följd av Prästost, Gouda, Herrgård och på femte plats Grevé, alla traditionella ostar som funnits länge i Sverige. Nu vill Falbygdens lära oss svenskar att våga prova nya ostsorter. Därför lanseras nu ostprovarbrickan och en ostbricka som också är ett sällskapsspel med ostar från olika delar av Europa.

Totalt äter vi svenskar nästan 19 kg ost per man och år och de senaste åren har vår ostkonsumtion stadigt ökat. Förra året växte till exempel segmentet ostbrickor i den svenska handeln med över 200 procent enligt Nielsen.

- Vi på Falbygdens har passionerat jobbat med ost i över fem generationer och vi vill gärna dela med oss av vår kunskap och lära svenskarna att våga prova nya ostsorter och tillbehör. Det finns så oändligt många olika smaknyanser och roliga sätt att äta ost. Dessutom är ostbrickan ett väldigt lätt sätt att bjuda på något gott även om man har ont om tid, säger Johan Staaf, Kategorichef, Ridderheims & Falbygdens.

För att sprida ostkunskap och inspirera till att våga prova nytt lanserar nu Falbygdens en ostprovarbricka. En färdig ostbricka med tre noga utvalda karaktärsfulla och smakrika hårdostar från olika delar av Europa. Med ostbrickan kommer också en ostprovningsfolder med tips och information kring ost, ostprovningsprotokoll för ostprovning samt tips på passande viner.

- Ostbrickan är en väldigt social företeelse. Därför lanserar vi nu även en ostbricka, sällskapsbrickan, med ett sällskapsspel i form av frågekort med kategorierna ost, dryck, geografi och blandat. Ett roligt, enkelt och gott sätt att umgås samtidigt som man lär sig lite mer om ost, fortsätter Johan Staaf.

Sällskapsbrickan består av en välkomponerad mix av fyra ostar; en smakrik Arn Herrgård, en kittost med karaktär, en getost med honung samt en krämig fransk brie. Falbygdens är en av Sveriges största importör av utländsk ost. Företaget har en gedigen och mångårig erfarenhet av att välja ut de bästa utländska osttillverkarna för import till våra svenska ostdiskar.

Trots att vi är väldigt traditionella när det gäller att välja hårdost så visar statistik från Nielsen att utländska ostar som mozzarella, parmesan, ricotta, gruyère och färdigriven ost, sk matlagningsost, har ökat med 15 procent när man jämför årets första fyra månader med samma period 2010. Detta stödjer också den trend som synts de senaste åren att svenskarna ökar sin ostkonsumtion, framförallt när det kommer till just matlagningsost men även konsumtionen av dessertost, som till exempel brie och camembert, ökar.

Ostbrickorna börjar säljas under september hos bland annat ICA, COOP, Hemköp, City Gross & Matrebellerna.

Innehåll Ostprovarbrickan:

Appenzeller Extra – mycket smakrik med inslag av frukt, från Schweiz.

Gruyère Reserva – kraftig nötliknande, jordig och smörig smak med fruktiga undertoner, från Schweiz.

Manchego Valldihero – Spaniens viktigaste och mest kända fårost. Mjuk, fyllig med en aning nötsmak. Kraftig karaktär då osten lagrats i ca 12 månader.

Innehåll Sällskapsbrickan:

Arn Extra Stark – extralagrad kraftfull Arn Herrgård, från Sverige.

Fransk brie – (St Benoit) len och krämig med antydan av champinjon.

Getost med honung – söt touch ihop med fräsch ostsmak, från Frankrike.

Almkäse – karaktärsfull kittost med smak av Alperna, från södra Tyskland.

För mer information och bilder gå in på www.falbygdens.se eller kontakta:

Johan Staaf, Kategorichef, Ridderheims & Falbygdens

Direkt: +46 515 77 66 13 Mobil: +46 705 83 44 77

E-post: jost@ridderheimsfalbygdens.se

www.falbygdens.se

Om Falbygdens Ost

Falbygdens Ost startades i ett litet gårdsmejeri norr om Falköping år 1878 och har en lång tradition av att tillverka långlagrad ost. Förutom deras egna smakrika hårdostar är Falbygdens idag en av Sveriges största importör av kvalitetsost från hela världen. De utländska ostar som fått distribution via Falbygdens har noga blivit utvalda och därav fått namnet Falbygdens rekommenderar.

Taggar: