Björn Larsson ny VD för RLS Global

Styrelsen i RLS Global AB (publ) har idag utsett Björn Larsson till ny verkställande direktör. Björn Larsson, som närmast kommer från Observe Medical ASA, tillträder VD-rollen den 1 oktober.

Björn Larsson har en gedigen erfarenhet från den globala medicintekniska och läkemedelsmarknaden där han varit verksam i olika befattningar i företag som ABIGO Medical AB och AstraZeneca.

”Jag ser fram emot att leda bolaget in i nästa fas och tillsammans med styrelsen och teamet realisera potentialen i RLS unika, patenterade hypokloritplattform, ChloraSolv. Med min erfarenhet inom sårvårdsområdet är jag övertygad om att RLS teknologi och produktportfölj kan tillföra betydande kliniskt värde och bidra till en förbättrad och effektiverad vård samt ökad livskvalitet för patienten”, säger Larsson.

RLS Global har under de senaste åren utvecklats till ett kommersiellt sårvårdsföretag. Bolagets strategiska fokus är att utveckla ChloraSolv till att omfatta nya indikationer och terapeutiska områden såsom brännskador, trycksår och djurvård, genom kliniska studier som genererar ytterligare klinisk evidens. Därutöver fokuserar RLS Global på geografisk expansion i partnerskap med ConvaTec och andra ledande aktörer.

”Det är med glädje jag önskar Björn Larsson välkommen att leda RLS Global in i framtiden. Jag är övertygad om att Björn med sin gedigna erfarenhet inom medicinteknik, läkemedel och sårvård kommer att leda kommersialiseringen och vidareutvecklingen av ChloraSolv på ett bra sätt.
Jag vill samtidigt tacka Karin Fischer för hennes bidrag som VD för RLS Global och önska henne lycka till i hennes nya utmaning”, säger Steve Krognes, styrelseordförande.

Denna information är sådan som RLS Global AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-08-23 09:00 CET.

HANDELSPLATS OCH CERTIFIED ADVISER
Aktien är listad på Nasdaq First North Growth Market sedan 17 maj 2017 och handel sker med kortnamn RLS. Dessförinnan var bolaget noterat på Aktietorget. Certified Adviser är Redeye Aktiebolag.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:
Styrelseordförande Steve Krognes
customer@rlsglobal.com

OM RLS GLOBAL:
RLS Global AB är ett medicintekniskt bolag inom Life Science. Baserad på bolagets unika hypoklorit plattform, utvecklar och säljer RLS produkter för några av våra vanligaste sjukdomar inom sår- och dentalvård. RLS har en portfölj av starka varumärken, bland andra ChloraSolv® och Carisolv®.
RLS långsiktiga vision är att vara ett ledande forskningsdrivet plattformsföretag inom sårvård. Ambitionen är att expandera till nya indikationer genom nya forsknings- och utvecklingsprojekt inom område som brännskador och dermatologi. För att maximera marknadsnärvaron avser RLS att arbeta med partners för att kommersialisera produkter globalt. RLS är övertygade om att företagets plattformsteknik och dess unika egenskaper kommer hjälpa många patienter runt om i världen. Läs mer på www.rls.global