ChloraSolv nu på avtal i Storbritannien via NHS distributionskanaler

Från och med den 11 juli 2022 är ChloraSolv tillgängligt i Storbritannien för kliniska enheter som köper sina produkter från NHS (National Health Service). NHS Supply Chain är en av de viktigaste distributionskanalerna för brittisk sjukvård och täcker såväl sjukhus som primärvård och hemsjukvård. ChloraSolv kan även köpas direkt från ConvaTec, RLS exklusiva distributionspartner i Europa.

Att ChloraSolv nu är inkluderat i NHS avancerade sårvårdsprogram är ett första steg mot etablering på den brittiska marknaden. Parallellt arbetar RLS och ConvaTec tillsammans för att skapa fler vägar till marknaden och göra ChloraSolv tillgängligt över hela Storbritannien.

Karin Fischer, CEO RLS Global, kommenterar:
"Storbritannien är en strategiskt viktig marknad för avancerad sårvård och vi är glada över att kunna bygga vidare på vårt strategiska partnerskap med ConvaTec och att ChloraSolv nu är tillgängligt via NHS distributionskanaler. ConvaTec har nu fått sina första order gällande ChloraSolv.”

RLS har tillsammans med ConvaTec arbetat med lokala key opinion leaders med syfte att utvärdera ChloraSolv och samla in relevant data för att säkra ett godkännande för att få tillgång till NHS distributionskanaler.

Debridering är en förutsättning för att en effektivare sårläkning ska kunna stöttas. Detta med syfte att öka livskvaliteten för patienter som lider av svårläkta sår. Bra och effektiv sårbehandling minskar kostnaderna för behandling av patienter med svårläkta sår.

DETTA ÄR CHLORASOLV
ChloraSolv är en debrideringsgel, baserad på en unik hypoklorit-teknologi, som används med mycket god effekt på bensår och diabetiska fotsår. Gelen gör att devitaliserad vävnad kan avlägsnas skonsamt och främjar den naturliga sårläkningen.1 ChloraSolv skadar inte frisk vävnad och tolereras väl av patienten.

1. Eliasson B, Fagerdahl AM, Jönsson A, Apelqvist J. An open single arm multicenter pilot investigation to evaluate the debriding effect of amino acid buffered hypochlorite (ChloraSolv®) on chronic wounds covered with devitalized tissue during six weeks treatment. Journal of Wound Care (Accepted for publication).

HANDELSPLATS OCH CERTIFIED ADVISER
Aktien är listad på Nasdaq First North Growth Market sedan 17 maj 2017 och handel sker med kortnamn RLS. Dessförinnan var bolaget noterat på Aktietorget. Certified Adviser är Redeye Aktiebolag, telefon 08 121 576 90, email: certifiedadviser@redeye.se.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:
Karin Fischer, CEO, RLS Global
E-mail: karin.fischer@rlsglobal.se
Tel: +46 702 48 46 51

OM RLS GLOBAL:
RLS Global AB är ett medicintekniskt bolag inom Life Science. Baserad på bolagets unika hypokloritplattform, utvecklar och säljer RLS produkter för några av våra vanligaste sjukdomar inom sår- och dentalvård. RLS har en portfölj av starka varumärken, bland andra ChloraSolv® och Carisolv®.
RLS långsiktiga vision är att vara ett ledande forskningsdrivet plattformsföretag inom sårvård. Ambitionen är att expandera till nya indikationer genom nya forsknings- och utvecklingsprojekt inom område som brännskador och dermatologi. För att maximera marknadsnärvaron avser RLS att arbeta med partners för att kommersialisera produkter globalt. RLS är övertygade om att företagets plattformsteknik och dess unika egenskaper kommer hjälpa många patienter runt om i världen. Läs mer på www.rls.global

Taggar: