Fulltecknad nyemission för RLS Global AB

Företrädesemissionen för RLS Global tecknades till 100 procent, varav ca 68 procent tecknades med företräde, ca 30 procent utan företräde samt ca 2 procent av garanterna.

Genom emissionen nyemitteras 3 123 409 aktier och RLS Global tillförs därmed ca 15,6 MSEK före emissionskostnader.

Meddelande om tilldelning sker genom avräkningsnota som utsänds till respektive tecknare den 11 februari. Aktierna skall betalas i enlighet med instruktionerna på avräkningsnotan.

Genom företrädesemissionen ökar aktiekapitalet i RLS med 352 915,28 SEK genom nyemission av 3 123 409 aktier. Efter nyemissionen uppgår aktiekapitalet i Bolaget till 5 646 644,64 SEK medan antalet aktier kommer att uppgå till 49 974 546 stycken aktier.

Emissionskostnaderna uppgår till ca 1,2 mkr. Betalda tecknade aktier (BTA) i företrädesemissionen handlas på AktieTorget fram till dess att nyemissionen har registrerats av Bolagsverket och kommer därefter att ersättas av ordinarie aktier.

–      Emissionen lockade också ett stort antal nya ägare och det visar med tydlighet den starka tilltro som finns till bolaget och inte minst den framtida potentialen för vårt nya sårvårdspreparat ChloraSolv, konstaterar Joachim Cederblad, styrelseordförande för RLS Global.

Kostnaderna för svårläkta sår uppgår enbart i Sverige till ca 5 miljarder kronor per år och för Europa är motsvarande summa ca 200 miljarder kronor. Den potentiella marknaden i USA anses vara lika stor som den europeiska.

–      Vi gör bedömningen, att en betydande del av denna marknad är tillgänglig för vår sårvårdsprodukt. Med nyemissionen i ryggen kan vi nu med full kraft påbörja kommersialiseringen och lanseringen av ChloraSolv på den svenska och internationella marknaden. Vi väntar fortsatt på publicering av vår artikel, viken är inlämnad till en medicinsk tidskrift. Parallellt med detta håller vi på att färdigställa CE-märkning och FDA-godkännande, allt i linje med kommande lansering, säger Kenth Hanssen, VD för RLS Global.

För ytterligare information vänligen kontakta
Kenth Hanssen, VD RLS Global AB
E-mail: kenth.hanssen@rlsglobal.se

RLS Global AB, Sörredsbacken 20, 418 78     Göteborg, tel 031-780 68 20,
e-mail customer@rlsglobal.se

RLS Global AB är ett medicintekniskt bolag inom Life Science, inriktat på att ta fram vävnads-bevarande produkter och kostnadseffektiva behandlingar. Baserat på vår unika kloraminkompetens, utvecklar och säljer vi biokemiska produkter för några av våra vanligaste folksjukdomar inom sår- och dentalvård. RLS har en portfölj av starka varumärken, bland andra ChloraSolv™, Perisolv®, Carisolv® och Kindersolv®. Bolaget är noterat på AktieTorget. Läs mer på www.rlsglobal.se.