• RLS Global AB/

Genombrott för RLS Global på den latinamerikanska marknaden – Carisolv börjar säljas i Mexiko via lokal distributör

Medicinteknikbolaget RLS Global AB har via distributören Dental Alternativa fått sin första mexikanska order. ”Mexiko med sin stora population och ca 70 000 tandläkare utgör en betydande potential för preparatet Carisolv men även för våra övriga produkter,” säger Kenth Hanssen, VD för RLS Global.

De förhandlingar som RLS informerade marknaden om i sin halvårsrapport har nu resulterat i ett treårigt avtal med mexikanska Dental Alternativa. Distributören har förbundit sig att under en treårsperiod beställa Carisolv till ett ordervärde av minst 3,3 MSEK.

”Mexiko med en befolkning på över 120 miljoner människor står inför stora utmaningar, när det gäller den nationella hälsan generellt och inte minst specifikt för tandvården. Där tror vi Carisolv kan skörda betydande framgångar. Genombrottet på den mexikanska marknaden blir också ett naturligt avstamp för bearbetning av fler länder i Latinamerika,” kommenterar Kenth Hanssen.

Det är allmänt känt att tandvården i Mexiko står inför stora prövningar, bland annat som följd av en stor förbrukning av läskedrycker. Förra året införde den mexikanska kongressen en skatt på och reklamförbud för läsk och snabbmat för att försöka komma till rätta med den fetma- och diabetesepidemi som drabbat landet under senare år.

I samband med introduktionen har en serie föreläsningar genomförts på plats hos Dental Alternativa i Mexiko inför en stor och entusiastisk publik av tandläkare och myndighetspersoner. Den första delleveransen av Carisolv har redan skickats till distributören i Mexiko.

Carisolv är en gel som används vid behandling av karies. Behandlingsmetoden är vävnadsbevarande, vilket innebär att så lite som möjligt av den friska tandvävnaden avlägsnas. Gelen mjukar upp angripen vävnad som sedan avlägsnas med handinstrument eller vävnadsbevarande borr. Metoden ger också bästa möjliga fästyta för fyllningsmaterial, vilket ökar lagningens livslängd.

Kenth Hanssen
Tel: +46 732-748042