Nytt avtal med schweiziska Regedent AG – genombrott för RLS på europeiska marknaden för Perisolv

Biomedicinföretaget Rubicon Life Science (RLS) har tecknat ett nytt avtal med schweiziska Regedent AG om försäljning, distribution och marknadsföring av Perisolv i Tyskland, Italien, Österrike och Schweiz.
– Perisolv ligger helt i linje med vår övriga produktfamilj och kommer vara mycket viktig för vår globala tillväxtstrategi, kommenterar Dr Herbert Früh, VD för Regedent och med mångårig erfarenhet från globala life science-bolag.

Perisolv är ett patenterat biokemiskt medel som används för en effektiv och samtidigt skonsam behandling av tandlossning. Produktens egenskaper är unika i sitt slag. Den löser upp den angripna vävnaden utan att skada frisk vävnad samtidigt som den är bakteriehämmande.

– Våra tester av Perisolv har visat på mycket bra resultat. Perisolv blir därför viktigt för Re-gedents globala tillväxt och visar samtidigt att vi har en produktportfölj som ligger i framkant av den medicinska utvecklingen, säger Herbert Früh.
Från första kontakten till signerat avtal har tiden varit kort och enligt Fredrik Florberger, VD för RLS, är förklaringen att bolagen har samma syn på hur marknaden är på väg att utvecklas och vilken typ av produkter som kunderna efterfrågar.

– Det finns ett stort internationellt intresse för Perisolv och med Regedent får vi en samar-betspartner som har helt rätt förutsättningar för en internationell lansering. Regedent har en omfattande branschkunskap och upplever precis som vi en allt större efterfrågan på innovativa produkter med minimala biverkningar, säger Fredrik Florberger.

Regedent är ett nybildat bolag (2013) men har en mycket erfaren styrelse och ägare. Det gäller inte minst bolagets VD Dr Herbert Früh, tidigare koncernchef på Geistlich Biomaterials. Senare blev han divisionschef vid den ledande globala tillverkaren av tandimplantat Straumann.
Avtalet mellan RLS och Regedent omfattar i ett första läge direktförsäljning i Tyskland, Italien, Österrike och Schweiz. Planeringen för expansion på andra intressanta marknader är redan i full gång.
?

– Regedent har redan lagt en order som ensam är dubbelt så stor som försäljningen av Persiolv under hela 2013. Det gör oss mycket hoppfulla när det gäller Perisolv och RLS utveckling de närmaste åren.
– I samband med affären har vi startat ett helägt dotterbolag för att lägga aktiviteter kopplat till Perisolv under en och samma hatt, säger Fredrik Florberger.

Fredrik Florberger
Tel: +46 704-58 09 74
E-mail: fredrik.florberger@rubiconlifescience.se
Besök även gärna www.carisolvsystem.com, www.perisolv.com, www.facebook.com/carisolv och www.minews.se