Övertecknad nyemission för RLS Global AB

Företrädesemissionen för RLS Global övertecknades med 211 procent och 96 procent av de befintliga ägarna fullföljde emissionen.
– Det visar med tydlighet den starka tilltro som finns bland våra aktieägare och som underströks ytterligare av att våra huvudägare garanterade emissionen utan ersättning, konstaterar Joachim Cederblad, styrelseordförande för RLS Global.

Genom emissionen nyemitteras 4 846 669 aktier och RLS Global tillförs därmed ca 7,2 MSEK före emissionskostnader.

Med nyemissionen kan vi med full kraft slutföra den pågående sårvårdsstudien och påbörja lanseringen av ett banbrytande preparat för svårläkta sår på den svenska och internationella marknaden, säger Kenth Hanssen, VD för RLS Global AB.

Kostnaderna för svårläkta sår uppgår enbart i Sverige till ca 5 miljarder kronor om året och för Europa är motsvarande summa ca 200 miljarder kronor.

Vi gör bedömningen, att en betydande del av denna marknad är tillgänglig för vår sårvårdsprodukt. Med nyemissionen i ryggen och ett ökande intresse för våra dental- produkter ser 2015 ut att bli en milstolpe i bolagets historia, säger Kenth Hanssen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Kenth Hanssen, VD RLS Global AB
073-274 80 42, kenth.hanssen@rlsglobal.se

RLS Global AB är ett medicintekniskt bolag inom Life Science, inriktat på att ta fram vävnadsbevarande pro- dukter och kostnadseffektiva behandlingar, som dessutom kan minska behovet av antibiotika. RLS har en portfölj av starka varumärken, bl a Perisolv, Carisolv System och Kindersolv. Bolaget är noterat på AktieTorget. Läs mer på www.rlsglobal.se