RLS Global AB aviserar förändring i ledningen

Karin Fischer har meddelat att hon avser att avgå som VD för RLS Global AB (publ). Styrelsen har inlett rekryteringen av en ny, FoU-fokuserad VD och Karin Fischer kommer att fortsätta i sin roll tills en ny VD rekryterats, för att säkerställa en smidig succession.

RLS Global har under de senaste åren, under Karin Fischers ledning, utvecklats till ett kommersiellt sårvårdsföretag. Expansionen i Europa är på god väg genom vårt partnerskap med ConvaTec som ansvarar för kommersialiseringen av ChloraSolv på dessa marknader. Europeiskt myndighetsgodkännande för ChloraSolv, företagets huvudprodukt för debridering av svårläkta sår, har säkrats och produkten har lanserats i vissa europeiska länder. Som tidigare kommunicerats är RLS Globals strategiska fokus att utveckla ChloraSolv till att omfatta nya indikationer och terapeutiska områden, såsom brännskador, trycksår och djurvård, genom kliniska studier som genererar ytterligare klinisk evidens.

Därutöver fokuserar bolaget på geografisk expansion i partnerskap med ConvaTec och andra ledande aktörer.

”Vi är tacksamma för Karin Fischers bidrag som VD för RLS Global, vilket inkluderar att ta ChloraSolv till marknaden och säkra en ledande global kommersiell partner. Karin har därutöver rekryterat en stark ledningsgrupp vilket är viktigt och gör oss väl rustade för nästa steg i företagets utveckling”, säger Steve Krognes, styrelseordförande för RLS Global.

”Det har varit ett privilegium att leda RLS Global under de senaste åren och tillsammans med ledningsgruppen framgångsrikt ta ChloraSolv till marknaden och patienter i behov av vård. Jag är personligen övertygad om att ChloraSolv kommer att leda till betydande patientfördelar framöver, i takt med att den fulla potentialen för denna produkt realiseras,” säger Karin Fischer, VD RLS Global.

”Vi går nu in i en ny fas för RLS Global, med fokus på att accelerera den globala expansionen av ChloraSolv och realisera den fulla potentialen i vår unika, patenterade hypokloritplattform. Detta innebär bland annat att etablera regulatoriska godkännanden och försäljning av ChloraSolv i hela Europa, och säkra ytterligare regulatoriska godkännanden på nya marknader som USA. Det innebär också en breddning av de medicinska indikationerna genom kliniska studier och att undersöka potentialen för ChloraSolv inom djurvård.

För att lyckas med detta avser vi anställa en VD med bred regulatorisk och FoU-kompetens samt erfarenhet av att leda strategiska partnerskap och en verksamhet i internationell expansion. Karin Fischer, som har varit VD för RLS Global sedan augusti 2018, kommer att fortsätta som VD och säkerställa en smidig övergång när rätt efterträdare har utsetts,” avslutar Steve Krognes.

HANDELSPLATS OCH CERTIFIED ADVISER
ktien är listad på Nasdaq First North Growth Market sedan 17 maj 2017 och handel sker med kortnamn RLS. Dessförinnan var Bolaget noterat på Aktietorget. Certified Adviser är Redeye Aktiebolag, telefon 08 121 576 90, email: certifiedadviser@redeye.se

Informationen är sådan som RLS Global AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-04-04 08:55 CET.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:
Styrelseordförande Steve Krognes
customer@rlsglobal.com

OM RLS GLOBAL:
RLS Global AB är ett medicintekniskt bolag inom Life Science. Baserad på bolagets unika hypoklorit plattform, utvecklar och säljer RLS produkter för några av våra vanligaste sjukdomar inom sår- och dentalvård. RLS har en portfölj av starka varumärken, bland andra ChloraSolv® och Carisolv®.
RLS långsiktiga vision är att vara ett ledande forskningsdrivet plattformsföretag inom sårvård. Ambitionen är att expandera till nya indikationer genom nya forsknings- och utvecklingsprojekt inom område som brännskador och dermatologi. För att maximera marknadsnärvaron avser RLS att arbeta med partners för att kommersialisera produkter globalt. RLS är övertygade om att företagets plattformsteknik och dess unika egenskaper kommer hjälpa många patienter runt om i världen. Läs mer på www.rls.global

Taggar: