RLS Global Intressenter AB har skapats

RLS Global Intressenter AB har skapats i syfte att tillvarata och utveckla de långsiktiga aktieägarvärden, som bedöms finnas i RLS Global AB (Rubicon Life Science).

Privatpersonerna bakom RLS Global Intressenter AB är Christer Hägglund, idag huvud-ägare i Rubicon och mångårig entreprenör, Steve Krognes, CFO för Genentech Inc. San Francisco och tidigare Head of M & A på Roche, Mathias Leijon, aktieansvarig på Nordea Asset Management samt Joachim Cederblad, styrelseordförande i RLS Global AB.

RLS Global Intressenter är av uppfattningen att Rubicon behöver en tydlig ägarstruktur i syfte att kunna säkerställa den långsiktiga potential och tillhörande finansiering som bedöms finnas i fram-förallt produkterna Perisolv, New Carisolv System samt bolagets nya preparat för behandling av svårläkta sår.
”Det känns otroligt tillfredsställande att skapa en stabil grund för att kunna realisera den globala potential som bedöms finnas i Rubicons produktportfölj”, säger huvudägaren i Rubicon Christer Hägglund, som är initiativtagare till skapandet av RLS Global Intressenter AB. ”Det är också roligt att kunna attrahera så duktiga och erfarna individer som Steve Krognes och Mathias Leijon för att tillsammans med Joachim Cederblad och mig fortsätta utvecklingen av Rubicon. Dessa personers kompetens kommer att komma alla aktieägare tillgodo, genom att RLS Global Intressenter nu kommer att agera som en ägare i styrelsen i Rubicon”, säger Christer Hägglund vidare.
Steve Krognes, CFO Genentech San Francisco, Board of Directors California Healthcare Institute, tidigare Head of M & A Roche
Mathias Lejon, chef Nordeas Svenska och Nordiska Aktieförvaltning, tidigare europeisk och global kapitalförvaltning för Pictet och Stena.
Joachim Cederblad, styrelseordförande RLS Global, styrelseordförande French Bakery AS, Svenska Smakupplevelser AB, samt Mack AS. tidigare Senior vice president ICA, VD Carlsberg Breweries, och VD Coca-Cola Drycker Sverige.

RLS Global Intressenter AB har köpt aktier i RLS Global AB från

Christiania Compagnie AB 6 373 758 aktier
KThome Service AB 5 305 669 aktier
Joachim Cederblad via bolag 1 101 630 aktier

Totalt 12 781 057 aktier motsvarande 50,7% av röster och kapital

Budplikt
RLS Global Intressenter är av uppfattningen att Rubicon skall fortsätta att vara noterad, då det är av stor vikt att ha tillgång till den finansieringsmöjlighet, som ett noterat bolag har. Ägarandelen ackumulerat överstiger nu 50 %. Bolaget kommer inom kort återkomma angående frågan om budplikt.

Fredrik Florberger
E-mail: Fredrik.florberger@rubiconlifescience.se