RLS Global lanserar Kindersolv på Swedental − förbättrad metod för att behandla karies hos barn

Världspremiären av preparatet Kindersolv är förlagd till Swedental den 13-15 oktober på Stockholmsmässan.
– Kindersolv är resultatet av ett intensivt utvecklingsarbete. Preparatet bygger på vår kloraminteknologi och är speciellt anpassad för en skonsammare barntandvård, kommenterar Kenth Hanssen, VD för RLS Global AB.

Barns första kontakt med tandvården kan vara avgörande för hur det känns senare i livet att besöka sin tandläkare. Den så kallade tandläkarskräcken är en realitet för många människor och grundläggs ofta i unga år.
– Det finns ett uttalat behov inom tandvården att underlätta behandlingar av barn. Behandlingsmetoden med Kindersolv uppfyller de kraven och har tagits fram i nära samarbete med professionen, säger Kenth Hanssen.

Kindersolv har samma goda egenskaper som Carisolv. Det innebär att behandlingsmetoden är vävnadsbevarande och näst intill smärtfri. Den gel som används mjukar upp kariesangripen vävnad, som sedan avlägsnas med handinstrument eller vävnadsbevarande borr. I den kliniska anpassningen av Kindersolv har preparatet anpassats för barn med förbättrad viskositet, smak och lukt.

RLS Global finns på plats under Swedental för att bl a lansera Kindersolv.
– Vi har stora förhoppningar på den svenska marknaden men vi för även diskussioner med distributörer i andra länder, konstaterar Kenth Hanssen.