RLS Global och Convatec har gemensamt beslutat att avbryta samarbetsavtalet

RLS Global och Convatec har gemensamt beslutat att avbryta samarbetsavtalet gällande ChloraSolv på de europeiska marknaderna. De kommersiella rättigheterna till ChloraSolv kommer att återlämnas till RLS Global.

Den 17 juni 2021 ingick RLS Global och Convatec ett samarbetsavtal gällande kommersialisering av ChloraSolv på de flesta europeiska marknader, med ytterligare rättigheter för Convatec att välja att kommersialisera på ytterligare globala marknader. Sedan dess har Convatec lanserat ChloraSolv på den brittiska marknaden och fortsatt försäljningsarbetet på den svenska marknaden. Convatec inser vikten av debridering och hur effektiv produkten ChloraSolv är. Dock har RLS Global och Convatec, i enlighet med bolagens respektive strategiska fokus, nu ömsesidigt beslutat att upphöra med sitt avtal avseende distribution och exklusiva rättigheter för ChloraSolv från och med den 9 november 2023. Convatec kommer att fortsätta distribuera ChloraSolv till befintliga kunder till och med Q1 2024.

ChloraSolv är en debrideringsprodukt i gelform som används vid sårvård av patienter och har nyligen introducerats även inom djurvård. Med sin unika, patenterade hypokloritteknologi möjliggör ChloraSolv effektiv debridering av svårläkta sår, då devitaliserad och skadad vävnad avlägsnas för att främja sårläkning. ChloraSolvs effekt har bevisats i randomiserade kliniska studier och är CE-märkt och godkänd för kommersialisering inom såväl EU som i flera andra länder.

”Vi är övertygade om att ChloraSolv kan och kommer att spela en viktig roll i vården av patienter och djur som lider av svårläkta sår”, säger Roland Frösing, MD, PhD, tillförordnad VD RLS Global. ”Detta kommer naturligtvis att kräva ett nytt strategiskt fokus för RLS Global och att Bolaget måste stärka sina finansiella resurser och sin organisatoriska kapacitet, vilket är en pågående process”.

Denna information är sådan som RLS Global AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-11-09 22:00 CET.

HANDELSPLATS OCH CERTIFIED ADVISER
Aktien är listad på Nasdaq First North Growth Market sedan 17 maj 2017 och handel sker med kortnamn RLS. Certified Adviser är Redeye Aktiebolag.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:
Roland Frösing, tf VD, RLS Global
roland.frosing@rlsglobal.se

OM RLS GLOBAL:
RLS Global AB är ett medicintekniskt bolag inom Life Science. Baserat på bolagets unika hypokloritplattform, utvecklar och säljer RLS Global produkter under varumärket ChloraSolv® för indikationer inom avancerad sårvård.
RLS långsiktiga vision är att vara ett ledande forskningsdrivet plattformsföretag. Ambitionen är att expandera till nya indikationer genom nya forsknings- och utvecklingsprojekt inom bland annat sårvård och dermatologi. För att maximera marknadsnärvaron arbetar RLS Global med partners för att kommersialisera produkter globalt. RLS Globals övertygelse är att företagets plattformsteknologi och dess unika egenskaper kommer att hjälpa många patienter runt om i världen. Läs mer på rls.global.