RLS Global presenterar data att ChloraSolv har snabb effekt på biofilm

På EWMA (European Wound Management Association) konferensen i november kommer RLS att presentera data där vår teknologi har utvärderats i en ex-vivo sårmodell med mycket goda resultat på biofilm. Utvärderingen har genomförts tillsammans med RISE, Research Institute of Sweden.

Biofilm är en utmanande företeelse vid sårbehandling. Staphylococcus aureus och Pseudomonas aeruginosa är två vanligen förekommande bakterier som bildar biofilm i svårläkta sår. En biofilm består av en stor samling bakterier som skyddar sig genom att utsöndra en slembarriär. En konsekvens av biofilm är att individens förmåga att döda bakterier genom sitt immunförsvar, och de vita blodkropparnas förmåga att angripa bakterier sätts ut spel. En annan konsekvens är att bakterierna blir oåtkomliga för antibiotika och flera antiseptiska.

Syftet med ex-vivo modellen var att undersöka ChloraSolv’s effekt på dessa båda bakterier. Resultaten visar att ChloraSolv har en snabb effekt på båda bakterierna. I Staphylococcus aureus biofilm dödades 33% av bakterierna på 30 sekunder och 81% på fem minuter. Effekten på Pseudomonas aeruginosa är mer omedelbar och dödar mer än 95% efter 30 sekunder. Efter fem minuter är 97% av bakterierna borta från sårmodellen.

För att följa upp dessa resultat startade RLS ett forskningsprogram tillsammans med forskare från Lunds universitet. Syftet är att undersöka ChloraSolv’s effekt på nya biofilms modeller. Målet var att undersöka biofilmsreduktion vid behandling av kroniska sår men framför allt inom nya kliniska områden såsom dermatologi och brännskador. Resultaten är hittills mycket lovande och kommer att publiceras i en vetenskaplig tidskrift.

RLS’s strategi är att bredda företagets produktportfölj med produkter inom nya terapiområden. Det är oerhört glädjande att vi nu fått fram ny, lovande data som stöttar vår produktutvecklingsstrategi, säger Karin Fischer, CEO RLS Global. Karin fortsätter, RLS har en unik plattform med buffrad hypokloritlösning som har stor potential för områden där biofilm är ett problem.’

Handelsplats och Certified Advisor
Aktien är listad på Nasdaq First North Growth Market sedan 17 maj 2017 och handel sker med kortnamn RLS. Dessförinnan var Bolaget noterat på Aktietorget. Certified Advisor är Redeye Aktiebolag, telefon 08 121 576 90, email: certifiedadviser@redeye.se

För mer information, kontakta:
Karin Fischer, CEO
karin.fischer@rlsglobal.se
Telefon: 0702 48 46 51

Mats Ahlenius, CTO
E-mail: mats.ahlenius@rlsglobal.se
Telefon: 0707 41 03 39

RLS Global AB är ett medicintekniskt bolag inom Life Science. Baserad på bolagets unika hypoklorit plattform, utvecklar och säljer RLS produkter för några av våra vanligaste sjukdomar inom sår- och dentalvård. RLS har en portfölj av starka varumärken, bland andra ChloraSolv® och Carisolv®. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Certified Advisor är Redeye Aktiebolag, telefon 08 121 576 90, email: certifiedadviser@redeye.se. Läs mer på www.rls.global