RLS Global stärker sin närvaro i Mellanöstern

RLS Global stärker sin närvaro i Mellanöstern. Företaget ska via en regional agent, Med Surg, etablera ett lokalt distributionsnätverk i Egypten, Saudiarabien, Irak, Libanon, Quatar, Förenade Arabemiraten, Oman och Jordan.

Att RLS Global nu etablerar ett nätverk för distribution av ChloraSolv är ett viktigt steg på vägen mot att få regulatoriskt godkännande i de åtta länderna. De regulatoriska processerna beräknas ta cirka tre–tolv månader beroende på land. Så snart ChloraSolv är regulatoriskt godkänt i ett enskilt land startar den kommersiella processen.

Genom avtalet får RLS Global möjlighet till en stark närvaro i hela regionen, med hjälp av distributörer som var och en är en stor aktör i respektive land. Alla har välutvecklade nätverk och lång erfarenhet av produkter inom avancerad sårvård. RLS Global kommer arbeta med lokala större aktörer som Trios Care, Quadri Pharma, East One Medical, Plus Medical etc. RLS Global har tecknat ett femårsavtal med Med Surg med möjlighet till förlängning. De lokala distributörerna köper ChloraSolv till ett angivet pris med ett slutkundpris på cirka 400 SEK/behandling.

– Att vi nu skapar fler intäktsströmmar för ChloraSolv är ett stort steg framåt, helt enligt vår strategi för att komma ut på den globala marknaden, säger Karin Fischer, VD för RLS Global. Ett robust distributionsnätverk är avgörande för utvecklingen av vår affär. Med Surg har lång och gedigen erfarenhet inom regionen och avancerad sårvård och är RLS Globals samarbetspartner för att säkerställa en lyckad lansering och penetrering av ChloraSolv i aktuella länder.

– Vi är mycket glada över att ingå detta strategiska samarbete med RLS Global, säger Hesham Elbakr, CEO, Med Surg. Vi förväntar oss att ChloraSolv kommer att bli ett viktigt behandlingsalternativ för patienter som lider av svårläkta sår i Mellanöstern.

ChloraSolv är en unik produkt som används vid debridering av sår, med indikation för diabetiska fotsår och venösa bensår. I hela Mellanöstern finns cirka 81 miljoner diabetespatienter och prevalensen förväntas öka fram till 2045 enligt International Diabetes Federation (International Diabetes Federation. IDF Diabetes Atlas, 9th edn. Brussels, Belgium: 2019). Prevalensen för diabetiska fotsår är 7,2 procent.

–  ChloraSolv med sina unika egenskaper kommer att hjälpa många patienter som utsätts för stort lidande på grund av diabetessjukdom. Det är också en patientgrupp som står för höga vårdkostnader, säger Karin Fischer.
– Vi har haft kontakt med ett antal key opinion leaders i området som redan skaffat sig erfarenhet av ChloraSolv och är intresserade av att kunna börja behandla patienter med produkten.

Denna information är sådan som RLS Global AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-05-30 08:30 CET.

HANDELSPLATS OCH CERTIFIED ADVISER
Aktien är listad på Nasdaq First North Growth Market sedan 17 maj 2017 och handel sker med kortnamn RLS. Dessförinnan var bolaget noterat på Aktietorget. Certified Adviser är Redeye Aktiebolag, telefon 08 121 576 90, email: certifiedadviser@redeye.se.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:
Karin Fischer, CEO, RLS Global
E-mail: karin.fischer@rlsglobal.se
Tel: +46 702 48 46 51

OM RLS GLOBAL:
RLS Global AB är ett medicintekniskt bolag inom Life Science. Baserad på bolagets unika hypoklorit plattform, utvecklar och säljer RLS produkter för några av våra vanligaste sjukdomar inom sår- och dentalvård. RLS har en portfölj av starka varumärken, bland andra ChloraSolv® och Carisolv®.
RLS långsiktiga vision är att vara ett ledande forskningsdrivet plattformsföretag inom sårvård. Ambitionen är att expandera till nya indikationer genom nya forsknings- och utvecklingsprojekt inom område som brännskador och dermatologi. För att maximera marknadsnärvaron avser RLS att arbeta med partners för att kommersialisera produkter globalt. RLS är övertygade om att företagets plattformsteknik och dess unika egenskaper kommer hjälpa många patienter runt om i världen. Läs mer på www.rls.global