Rubicon Life Science får anslag från Vinnova för utveckling av metoder för infektionskontroll

Rubicon Life Science har under en tid arbetat med utveckling av metoder och produkter för behandling av infektioner. Med ett anslag på nästan 2 500 000 kr är Vinnova med och finansierar Rubicon Life Science nya utvecklingsprojekt inom detta område.

– Det är oerhört roligt att Vinnova bekräftar vår satsning. Detta betyder att vi nu kan sätta igång en omfattande klinisk studie som kommer att beröra flera aktörer i Göteborg, säger
vd Fredrik Florberger.

Rubicon Life Science har tidigare fått anslag från Vinnova vid två tillfällen. Då har det handlat om utveckling av en kariesdetektor. Denna kommer nu att lanseras under vintern som en del av en uppgraderad version av bolagets system för kariesbehandling och konceptet SMART Tandvård. Satsningen på att erbjuda tandvården och patienter en effektiv och säker metod är i full gång.

Fredrik Florberger avslutar med att understryka att bolaget nu står mitt uppe i ett omfattande
lanseringsarbete av sina dentalprodukter.

– När vi nu för första gången på många år skall lansera nya produkter och metoder kommer vi att gå varsamt tillväga. Grunden för vårt utvecklingsarbete är en bred förankring inom forskning och hos användarna, men även hos patienterna genom att efterfråga deras synpunkter. Det kommer att bli en spännande vinter.

www.vinnova.se går det att läsa mer om hur anslagen har fördelats.

Fredrik Florberger
E-mail: Fredrik.florberger@rubiconlifescience.se