Värvar tidigare forskningschef från Mölnlycke

Medicinteknikbolaget RLS Global fortsätter arbetet med att kommersialisera det nya sårvårds-preparatet ChloraSolv® genom att anställa Mats Ahlenius som ytterligare en nyckelperson hos RLS Global.

–         Mats Ahlenius får rollen CTO (Chief Technical Officer) på RLS och vi är naturligtvis glada att få kunna ta del av Mats gedigna erfarenhet från både den nationella och internationella sårvårds branschen, konstaterar Kenth Hanssen, VD för RLS Global.

–         Det ska bli oerhört stimulerande att få hjälpa RLS med lanseringen av ChloraSolv® och vara med och utveckla bolagets övriga produktportfölj. Med ChloraSolv® har bolaget fått fram ett preparat, som har stora möjligheter att bli en standardbehandling för att bota svårläkta sår världen över, säger Mats Ahlenius, som på sin meritlista bl a har varit med och lanserat AstrasZenecas storsäljare Nexium.

Det är naturligtvis mycket positivt för RLS Global att kunna attrahera en så kompetent person inom sårvård som Mats Ahlenius. Han började sin karriär på Astra i slutet av 1980-talet och efter ett mellanspel på Mölnlycke var Mats tillbaka på AstraZeneca under ett par år som Clinical Project Manager för bl a Nexiums globala lansering. Sedan 2002 har Mats haft flera olika befattningar inom Mölnlycke, bl a som utvecklingschef och forskningschef inom sårvård och från 2015 som innovationschef. Nu väntar liknande arbetsuppgifter för Mats Ahlenius men i en helt annorlunda företagsmiljö.

–         Det som lockat mig är att det går betydligt snabbare att ta beslut i ett mindre bolag och att jag kommer att vara med och utforma företagets strategier, samt att den egna arbetsinsatsen kan vara med och bidra till hur vi lyckas. Sedan är det bara att konstatera att ChloraSolv® har fantastiska framtidsutsikter. När väl CE-märkningen och FDA granskningen är klara, väntar en spännande resa och den vill jag gärna vara med på, säger han.

Ulrica Almhöjd som är bolagets forskningschef och den person som ligger bakom upptäckten av ChloraSolv®, kommer fortsätta fördjupa sig i bolagets kärnforskning samtidigt som hon kommer att färdigställa sin doktorsavhandling.

Mats tillträder sin tjänst den 26 september 2016.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kenth Hanssen, VD RLS Global AB, 0732-74 80 42, kenth.hanssen@rlsglobal.se

RLS Global AB är ett medicintekniskt bolag inom Life Science, inriktat på att ta fram vävnadsbevarande produkter och kostnadseffektiva behandlingar. Baserad på vår unika kloraminkompetens, utvecklar och säljer vi biokemiska produkter för några av våra vanligaste folksjukdomar inom sår- och dentalvård. RLS har en portfölj av starka varumärken, bland andra ChloraSolv®, Perisolv®, Carisolv® och Kindersolv®. Bolaget är noterat på AktieTorget. Läs mer på www.rlsglobal.se

RLS     Global AB, Sörredsbacken 20, 418 78     Göteborg,
    tel 031-780 68 20, e-mail customer@rlsglobal.se%20