21 nya branschtalanger hos Scandic – nyexaminerade från ledarskapsprogram

Scandics koncernledning valde förra året ut 21 talanger till att genomgå det interna ledarskapsprogrammet Talent@Scandic. Tillsammans med branschföreträdare, mentorer och ledarskapsutvecklare har talangerna under de senaste sju månaderna arbetat intensivt och står nu redo att axla en ledarroll inom bolaget. Nu har de äntligen examinerats.

Scandics ledarskapsprogram, Talent@Scandic, har genomförts i över 20 år och syftar till att utveckla framtidens ledare inom koncernen. Fokus för programmet är omvärld och kommersiellt ledarskap och till grund ligger bolagets strategi och framtida riktning. Under sju intensiva månader har talangerna drillats i kommersiell-, ledarskap- och operativ utveckling samt projektledning och finansiell förståelse. Talangerna har nu tagit det sista steget för att ta nästa steg mot nya ledarroller inom Scandic.

- Att utbilda och säkra framtidens talanger har alltid varit en framgångsfaktor för oss på Scandic och precis som tidigare år så följer vi våra talanger med spänning. Att leda ett bolag som satsar stort på kompetensutveckling är något jag är stolt över och jag ser mycket fram emot att möta våra nya ledare i olika delar av organisationen under många år framöver, säger Jens Mathiesen, vd och koncernchef på Scandic Hotels Group.

- Genom att kompetensutveckla våra medarbetare säkrar vi en skicklig organisation över tid, och det känns fantastiskt roligt att se 21 nya branschtalanger ta ytterligare ett kliv i sin karriär. Under dessa sju månader har talangerna arbetat med branschföreträdare, mentorer och ledarskapsutvecklare för att skapa en bredare förståelse för bolaget, besöksnäringen och såklart den personliga ledarskapsutvecklingen, säger Maud Samuelsson, ansvarig för ledarskapsutveckling på Scandic Hotels Group.

Ledarskapsprogrammet Talent@Scandic baseras Scandics ledarskapskompass och byggstenarna Empower, Build trust, Inspire och Collaborate, grundprinciperna i bolagets ledarskapsutveckling. Som en del av programmet arbetar deltagarna med utvecklingsprojekt, inom ramen för Scandics långsiktiga strategi, som sedan presenteras för bolagets koncernledning. Ambitionen är att ett eller flera av projekten kan implementeras i organisationen och bidra till Scandics fortsatta arbete inom olika områden.

- Vi ser att det uppstår synergier och effektivitet när vi utvecklar våra medarbetare. Det är helt avgörande att ta vara på våra medarbetares perspektiv och idéer för att lyckas som bolag, och det går även helt i linje med hur vi arbetar med förtroende och ansvar som en del av vårt ledarskap, avslutar Jens Mathiesen.

För mer information, vänligen kontakta:
Oscar Brehmer, Communication Manager, Scandic Hotels Group
oscar.brehmer@scandichotels.com
Telefon: +46 721 709 297

Maud Samuelsson, HR Manager, Scandic Hotels Group
maud.samuelsson@scandichotels.com

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

Snabbfakta

Citat

Att utbilda och säkra framtidens talanger har alltid varit en framgångsfaktor för oss på Scandic och precis som tidigare år så följer vi våra talanger med spänning. Att leda ett bolag som satsar stort på kompetensutveckling är något jag är stolt över och jag ser mycket fram emot att möta våra nya ledare i olika delar av organisationen under många år framöver.
Jens Mathiesen, vd och koncernchef på Scandic Hotels Group
Vi ser att det uppstår synergier och effektivitet när vi utvecklar våra medarbetare. Det är helt avgörande att ta vara på våra medarbetares perspektiv och idéer för att lyckas som bolag, och det går även helt i linje med hur vi arbetar med förtroende och ansvar som en del av vårt ledarskap.
Jens Mathiesen, vd och koncernchef på Scandic Hotels Group
Genom att kompetensutveckla våra medarbetare säkrar vi en skicklig organisation över tid, och det känns fantastiskt roligt att se 21 nya branschtalanger ta ytterligare ett kliv i sin karriär. Under dessa sju månader har talangerna arbetat med branschföreträdare, mentorer och ledarskapsutvecklare för att skapa en bredare förståelse för bolaget, besöksnäringen och såklart den personliga ledarskapsutvecklingen.
Maud Samuelsson, ansvarig för ledarskapsutveckling på Scandic Hotels Group