Åsa Wirén ny CFO för Scandic Hotels

Scandic anställer Åsa Wirén som ny ekonomi- och finansdirektör för Scandic Hotels Group. Åsa har mångårig erfarenhet från liknande roller, närmast från Bonnier Group, där hon arbetat sedan 2016. Hon tillträder sin tjänst senast i april och kommer att ingå i Scandics koncernledning.

- Åsa är en stark ledare med bred erfarenhet från finansdirektörsroller på koncernnivå. Med hennes gedigna bakgrund blir hon ett mycket värdefullt tillskott och jag ser fram emot att få välkomna henne till Scandic under en tid av stark återhämtning efter pandemin, säger Jens Mathiesen, vd & koncernchef för Scandic Hotels Group.

Innan Bonnier arbetade Åsa som finansdirektör på SkiStar. Dessförinnan var hon under många år även verksam som revisor och partner på KPMG Sverige. Hon innehar flertalet styrelseposter inom svenskt näringsliv bland annat inom fastighet- och konsultbranschen.

- Att jobba inom hotellbranschen är en dröm för mig, jag älskar service och att vara en del av att forma människors upplevelser. Besöksnäringen är en framtidsindustri och Scandic har med sitt starka varumärke och sin medarbetarkultur mycket goda förutsättningar att efter 18 tuffa månader, fortsätta sin starka utvecklig. Det är en spännande resa som jag nu ser fram emot av vara en del av tillsammans med Jens och mina nya kollegor, säger Åsa Wirén.

Som tidigare meddelats har Scandics nuvarande CFO Jan Johansson valt att lämna Scandic efter sex år i bolaget. Scandic har kommit överens med Jan Johansson om att han kommer att fortsätta som CFO fram till den 28 februari 2022.

Henrik Vikström, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: henrik.vikstrom@scandichotels.com

Elin Westin, Director of Communication, Scandic Hotels Group
Email: elin.westin@scandichotels.com