Scandic Hamburger Börs har öppnat

Scandic tecknade under 2017 ett avtal med fastighetsägaren, LähiTapiola om drift av hotell i den ikoniska byggnaden, Hamburger Börs i Åbo. Efter ett omfattande bygg- och renoveringsarbete har Scandic Hamburger Börs, med sina 272 hotellrum, idag slagit upp dörrarna och de första hotellgästerna har checkat in. Hotellet ligger vid salutorget i centrala Åbo och kommer nu att fortsätta sin legendariska hotell- och restaurangverksamhet som startade redan 1894.

Scandic Hamburger Börs öppnade storslaget på måndagsmorgonen under en ceremoniell bandklippning, utfört av, Minna Arve, Åbos borgmästare, Olli Aakula, representant för LähiTapiola, Scandic Finland landschef, Aki Käyhkö och Hotelldirektör Mikko Henriksson.

- Vi är glada över att kunna erbjuda ett tredje liv till denna historiska hotellbyggnad i Åbo. Åbo är ett viktigt turistmål för Finland och det finns ett stort intresse från nationella och internationella turister att besöka staden. För fritidsresenärer är Åbo ett intressant resmål samt en inkörsport till den finska skärgården och farled för internationell kryssningstrafik, samt den viktiga passagerar- och lasttrafiken till och från Sverige, säger Aki Käyhkö, Landschef för Scandic Finland.

Scandic Hamburger Börs öppnar i lagom i tid inför stundande högtider. Fest- och evenemangsdelen ligger i hotellet artnouveau-flygel som sömlöst flyter ihop med modern arkitektur erbjuder gäster en enkel övergång mellan konferens- och hotellrum.

- Det känns fantastiskt att äntligen få öppna Scandic Hamburger Börs. Vi är överväldigade över det intresse som funnits fram tills idag. Våra hotellrum är nästan slutsålda under helgerna i november samt december och vi märker att det finns ett uppdämt behov även för att bo hos oss under veckodagar. Nu ska vi se till att ge en så bra gästupplevelse som möjligt så vi på sikt har ett fullt hotell alla dagar i veckan, säger Mikko Henriksson, Hotelldirektör på nyöppnade Scandic Hamburger Börs.

Hotellets nya restaurang, Más som ligger på gatunivå, adderar en spansk bris till Åbo med sina spanskinspirerade middagar och tapas-delikatesser. Börs Roof Bar erbjuder en färgstark atmosfär och med uppfriskande cocktails och Åbos bästa utsikt från 9:e våningen. Scandic Hamburger Börs har designats av Schauman Architects och fastigheten har redan väckt en stor beundran för sitt högklassiga utseende. Hotellets 272 rum erbjuder en riktigt god natts sömn i bekväma standardrum, rymligare superiorrum eller magnifika juniorsviterna med välvda fönster som vetter mot salutorget.

- Inredningen i rummen kan beskrivas som ny skandinavisk stil, men istället för de traditionella ljusa och enkla färger har vi använt oss av varma, omhändertagande färger för att skapa en avslappnad atmosfär, säger Jaakko Puro, inredningsarkitekt för Puroplan Oy.

Scandic Hamburger Börs

• Fastighetsägare: LähiTapiola
  • Konstruktions- och renoveringsarbete: YIT
  • Originaldel från 1885, tillbyggnad 1904, renovering 2021